Amazon heeft zijn gebruik van spoor- en zeevervoer in Europa in 2023 met 50 procent vergroot en distribueert vaker producten via meer dan 100 spoorlijnen en 300 zeeroutes.
Volgens het platform zou de geografische landschap en de infrastructuur van Europa ervoor zorgen dat spoor- en zeeroutes vaak een efficiëntere en snellere manier van transport kunnen zijn. Zeker wanneer van te voren geanalyseerd wordt welke artikelen op welke locatie het vaakst worden besteld, zodat deze producten dichter bij de woonplaats van de klant geplaatst kan worden. Om op deze manier producten te kunnen vervoeren, is Amazon partnerschappen aangegaan met Europese spoor- en zeevervoerders zoals Cargo Beamer, Grimaldi, Stena Line en DFDS. De producten zitten in trailers die gemakkelijk kunnen worden overgezet tussen schepen, goederentreinen en vrachtwagens.
Door producten over zee of per spoor te vervoeren in plaats van over de weg met vrachtwagens, denkt Amazon de ecologische voetafdruk aanzienlijk te kunnen verkleinen. In mei dit jaar annuleerde het platform nog stilletjes zijn Shipment Zero-doelstellingen, een initiatief waarin het bedrijf beloofde om de helft van zijn zendingen tegen 2030 CO2-neutraal te maken. In plaats daarvan wilde het bedrijf zich richten op The Climate Pledge waarmee tegen 2040 alle activiteiten CO2-neutraal zouden moeten zijn. In 2020 lanceerde het bedrijf een fonds van omgerekend 1,87 miljard euro om te investeren in technologieën en diensten waarmee Amazon zijn netto-nuldoelstelling zou kunnen halen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Amazon kiest vaker voor duurzamer transport