Twinkle | Digital Commerce

Gedragssegmenten voor betere conversiekansen

2023-12-05
1000562
  • [tips]
  • 2:05

Je webanalysesoftware biedt tal van rapportages, variërend van landingspagina’s tot de herkomst van bezoekers en verkooprapportages. Maar om te bepalen waar de grootste mogelijkheid voor conversieoptimalisatie ligt, zijn dit niet de meest waardevolle rapportages. Hoe kun je gedragssegmenten in rapportages gebruiken ter ondersteuning van je CRO-werk?

Tekst: Ton Wesseling

Wat is het doel van een bezoeker op jouw website? Wordt ie spontaan getriggerd door een aanbieding of bezoekt hij gericht om een bepaald product te kopen? Je webanalysedata geven hier geen antwoord op, maar op basis van websitegedrag kun je goed inschatten in welke categorie een bezoeker valt. Dit is niet meteen duidelijk na de eerste klik, hoewel die eerste interactie ook waardevolle informatie biedt.

Creëer daarom op basis van je webanalysedata segmenten voor:

  1. Alle bezoekers van je website.
  2. Bezoekers die minimaal 5 seconden op je website blijven (voldoende tijd voor interactie).
  3. Bezoekers met scroll- en/of klikgedrag (lichte interactie).
  4. Bezoekers die minimaal drie keer klikken (intensievere interactie).

Dit zijn je binnenkomstsegmenten, die we nu gaan uitbreiden met de gedragssegmenten.

Gedrag koppelen aan koopfasen

Zodra een bezoeker meer interactie vertoont, kun je op basis van dat gedrag het bezoekdoel gaan vaststellen. Voor webshops zijn er drie cruciale fases: koopintentie, koopbereidheid en koopsucces. Maar hoe bepaal je op basis van welk gedrag bezoekers in een bepaald segment thuishoren? Een eenvoudige oplossing is het stellen van een korte enquêtevraag zodra de bezoeker intensiever interacteert. Bijvoorbeeld: ‘Ben je gericht op zoek naar een bepaald product om te kopen?’ De bezoeker beantwoordt deze pop-upvraag met 'ja' of 'nee'. Dit antwoord wordt opgenomen in je webanalysetool. Nu kun je het gedrag van bezoekers die 'ja' antwoorden vergelijken met dat van bezoekers die 'nee' antwoorden. Dit vormt de basis voor het segment 'koopintentie'. Gedragingen van de 'ja'-groep die niet voorkomen bij de 'nee'-groep, bepalen dit segment.

Het juiste segment

Met een doorstroomrapportage van de genoemde segmenten (van bezoek naar interactie, naar intentie, naar koop), kun je identificeren waar de doorstroom het laagst is. Met de juiste dataconfiguratie zie je ook hoeveel tijd het gemiddeld kost voordat bezoekers van gedragssegment 1 naar segment 2 gaan.

Gebruik deze doorstroomrapportage om te bepalen welke overgang tussen gedragssegmenten verbeterd kan worden. Onderzoek welke pagina’s en elementen vaak worden bezocht door gebruikers van gedragssegment 1 die niet overstappen naar segment 2. Dit zijn de locaties waar directe conversieverbeteringen mogelijk zijn, aangegeven door het gedrag van de gebruiker.

Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Ton Wesseling, evidence-based growth specialist, voor analyse- en optimalisatie platform Webanalisten.nl. Het originele artikel lees je hier.