Albert Heijn zet de klant in om efficiënter te kunnen bezorgen. Met Buurtroute lanceert het bedrijf deze week een initiatief waarmee bezorgmomenten aan elkaar worden gekoppeld.
Bij de ‘sneak preview’ van AH’s geautomatiseerde Home Shop Center in Barendrecht eind vorige week lichtte ceo Marit van Egmond al een tipje van de sluier op over het nieuwe initiatief. Nu geeft de supermarkt meer uitleg. Met de Albert Heijn Buurtroute worden bezorgmomenten van buurtbewoners aan elkaar gekoppeld. Zij kunnen bij het uitzoeken van een bezorgmoment zien op welke tijd er al een bezorger bij hen in de buurt is. Kiezen ze voor die optie, dan besparen klanten bezorgkosten en Albert Heijn bezorgkilometers. Een win-winsituatie dus. En in zekere zin kopieert Albert Heijn daarmee Picnic, dat juist bekendstaat om zijn efficiënte ‘melkboerroute’.
Bij Albert Heijn ligt de bal beduidend meer bij de klant. Geen slimme technologie die op voorhand al de meest efficiënte route bepaalt, maar pas bezorgmomenten koppelen als de klant daarvoor kiest. De super zelf heeft veel vertrouwen dat klanten er ook daadwerkelijk voor zullen kiezen. Uit onderzoek zou blijken dat klanten bereid zijn om te kiezen voor zo’n buurtmoment. Waarschijnlijk speelt het financiële voordeel daarbij een rol.
Is het een LEF? Is het een bestelbus?
Het nieuwe initiatief moet Albert Heijn ook helpen met zijn duurzaamheidsdoelstellingen. Naar schatting neemt het aantal gereden kilometers door de Buurtroute met meer dan een half miljoen af. Minder CO2-uitstoot en minder bezorgbusjes dus. Wat dat laatste betreft nóg een vernieuwing bij Albert Heijn: het bedrijf test met autofabrikant Toyota bezorging met een compacter model elektrische bestelbus in de binnenstad van Amsterdam. Het gaat specifiek om bezorging met de Toyota Proace Electric (links op de foto hieronder). De twee bedrijven gaan het komende kwartaal daarmee testen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Albert Heijn wil met Buurtroute bezorger langs meer adressen sturen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.