Twinkle | Digital Commerce

Flitsmeister geeft gas met abonnementsmodel

2023-08-29
1000562
  • [branded content]
  • 3:49
Aangeboden door: Mollie

Flitsmeister introduceerde in 2021 een abonnementsmodel met terugkerende betalingen voor de app Flitsmeister Pro. Het was voor het bedrijf een grote transitie. Managing Meister Jorn de Vries vertelt hoe dit abonnementsmodel werd ingevoerd en dankzij de samenwerking met Mollie een groot succes werd.

Het abonnementsmodel wordt door veel bedrijven in de digitale economie wel gezien als de ideale oplossing om consistente inkomstenstromen te genereren. Wanneer klanten met regelmaat betalen, is het makkelijker om een sterke klantrelatie met hen op te bouwen. Bovendien biedt de abonnementsvorm veel kansen voor cross- en up-selling, bijvoorbeeld met extra features. Die mogelijkheden zag Jorn de Vries van Flitsmeister ook. ‘In 2021 was het onze uitdaging om van de 3 miljoen gebruikers van de Flitsmeister-app loyale gebruikers te maken’, blikt hij terug. In dat jaar introduceerde het bedrijf om die reden een abonnementsmodel, waarbij gebruik wordt gemaakt van recurring betalingen. Met ondersteuning van Mollie werd het model uitgewerkt en ingevoerd. Het betaalde zich al snel uit: het gebruik van terugkerende betalingen in Flitsmeister Pro vertienvoudigde in het eerste jaar. Inmiddels zijn de inkomsten uit abonnementen Flitsmeisters core business.

Controle en flexibiliteit

De implementatie van een abonnementsmodel was ingrijpend voor de organisatie, vertelt Managing Meister De Vries. ‘Toen we besloten om een abonnementsmodel te implementeren, waarbij we gebruikmaken van recurring betalingen, hebben we gekeken welke payment service provider ons daarbij kan helpen en een goede oplossing biedt. Dat Mollie op technisch niveau meedenkt en adviseert, was een belangrijke reden om hen te kiezen.’ Dankzij de eenvoudige integratie van Mollies API kon Flitsmeister het systeem zelf bouwen en aanpassen, waardoor ze volledige controle en flexibiliteit behouden. ‘Onze keuze voor Mollie was een no brainer. We werken al een jaar of zeven met hen samen. Mollies recurring payment product werkt en het werkt ook nog eens heel goed. Ze zijn bovendien heel benaderbaar voor onze developers en staan bij vragen altijd gelijk paraat met een heldere uitleg. Dat is een heel prettige manier van samenwerken.’

Inmiddels heeft Flitsmeister een aantal producten waarvoor gebruikers een maandelijkse fee betalen, waaronder Flitsmeister Pro en Ritregistratie. Dat deze strategie aanslaat, blijkt wel uit de cijfers: in 2021 waren er 60.000 betalende Pro gebruikers, dat zijn er nu ruim twee keer zoveel. De Vries verwacht bovendien dat het aantal abonnementen in de komende anderhalf jaar opnieuw ruim zal verdubbelen. ‘In een kleine twee jaar tijd is het abonnementsmodel Flitsmeister Pro voor ons uitgegroeid van nice to have naar onze core business. En we zijn nog maar net begonnen, we pushen het product nog weinig in de gratis app. We kunnen er nog veel meer uithalen als we echt gas gaan geven.’

De voordelen van een abonnementsmodel

Bij een abonnementsmodel denk je al snel aan diensten, zoals Netflix of Flitsmeister. Toch is de recurring payment structuur van abonnementen voor veel meer partijen relevant, stelt Jan-Jaap van Helden van Mollie. ‘Het is veel breder dan alleen de mogelijkheid om een vast bedrag per maand te innen. Het mandaat dat gebruikers hierbij afgeven voor automatische afschrijvingen kun je ook op een heel andere manier inzetten, om het betaalgemak te verhogen. Als sales engineer kijk ik altijd samen met bedrijven wat de beste betaaloplossing is voor hun businessmodel. Deze recurring betalingen-constructie zien we steeds vaker bij webshops die producten verkopen die met enige regelmaat worden besteld. Denk bijvoorbeeld aan het online bestellen van boodschappen, waarbij de app gebruik maakt van recurring betalingen om eenvoudig met één druk op de knop te bestellen. Na de levering wordt het bedrag automatisch afgeschreven.’

Voor bedrijven die concurrerend willen blijven en met de dynamiek van de markt mee willen evolueren, is het van cruciaal belang om de mogelijkheden van abonnementen te begrijpen, vervolgt Van Helden. ‘En om te weten hoe ze dit model succesvol kunnen implementeren. De transitie die Flitsmeister heeft doorgemaakt, is een overtuigend voorbeeld van de voordelen die het kan bieden.’

Het abonnementsmodel zorgt bij Flitsmeister voor stabiliteit in de inkomsten, vertelt De Vries. Het bedrijf is niet langer afhankelijk van conjunctuur of seizoenen. ‘In de zomerperiode, als het rustiger is op de weg, vlakt het gebruik van onze app wat af. Daardoor komt ons businessmodel nu niet meer onder druk te staan. We hebben ons verzekerd van een terugkerende stroom inkomsten. Daardoor kunnen we ons nu volledig focussen op de ontwikkeling van het product in plaats van op de sales.’

Over Flitsmeister
Dertien jaar geleden lanceerde Flitsmeister een app met één duidelijke missie: bestuurders tijdig waarschuwen voor flitspalen. Inmiddels maken ruim 3 miljoen Nederlanders gebruik van de gratis app. Later introduceerde het bedrijf de betaalde versie Flitsmeister Pro. Flitsmeister is een service die bestuurders volledig ondersteunt wanneer ze de weg op gaan en hulp biedt bij het navigeren, waarschuwt voor flitspalen en onveilige situaties op de route en helpt bij het parkeren.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Mollie
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld