Twinkle | Digital Commerce

Consument bereid langer te wachten op bestelling als dat beter is voor het milieu

2023-09-07
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:14

87 procent van de Nederlandse consumenten wil best langer wachten op een bestelling als dat beter is voor het milieu. Een kwart wil zelfs vijf of meer dagen langer wachten.

Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates onder duizend Nederlandse consumenten. Uit dat onderzoek blijkt dat consumenten over het algemeen niet zoveel waarde hechten aan het zo snel mogelijk in huis hebben van producten. Zo vindt slechts 9 procent same day delivery of next day delivery een belangrijke reden om een bestelling te plaatsen. De controle houden over wanneer de bezorging plaatsvindt is voor veel mensen veel belangrijker. Zo wil een meerderheid (58 procent) zelf een bezorgmoment kunnen kiezen.

Dat dat moment wat later is dan de standaard, maakt veel consumenten dus niets uit. Zeker als ze daarmee ook bijdragen aan het milieu. 58 procent wil graag actief op de hoogte gehouden worden door webshops van de meest duurzame bezorgoptie. En 71 procent vindt het belangrijk dat bedrijven hun bedrijfsvoering verduurzamen.

Ook zijn consumenten best bereid om zelf naar een winkel te gaan om een pakket op te halen of te retourneren. 86 procent van de ondervraagden vindt dat prima om te doen. Wel vindt een ruime meerderheid dat de afstand die ze daarvoor moeten afleggen niet te ver moet zijn. Voor 31 procent is 2 kilometer het maximum, bij 34 procent ligt dat op 2 tot 5 kilometer.