Twinkle | Digital Commerce

PostNL positief over resultaten tweede kwartaal

2023-08-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:24

De strategie die PostNL bedacht heeft voor dit jaar, lijkt zijn vruchten af te werpen. Vooral het onderdeel Pakketten doet het boven verwachting. Groei bij binnenlandse en met name internationale klanten heeft geresulteerd in een volumestijging van 3,3 procent.

De eerste kwartaalcijfers van dit jaar gaven nog aan dat de winst gekelderd was. De bezuinigingen die de pakketbezorger begin dit jaar bekend maakte, zijn inmiddels in gang gezet en lijken te helpen. Volgens een persbericht van de pakketbezorger hebben ze in de loop van dit kwartaal goede voortgang geboekt met de plannen om behoorlijk wat banen te schrappen. Een deel van de verwachte jaarlijkse besparing van circa 25 miljoen euro zal in 2023 al worden gerealiseerd, aldus PostNL.Daarnaast steeg de omzet van het onderdeel Pakketten naar 556 miljoen euro (Q2 2022 was 519 miljoen euro).

PostNL wil zijn platform verder uit gaan bouwen en klant, consument en oplossingen met elkaar verbinden door eenvoudige en slimme digitale klantreizen. De versnelling van de digitale transformatie van PostNL vordert conform plan. Er zijn inmiddels 8,4 miljoen consumentenaccounts (2022: 7,8 miljoen), waarvan er 55 procent actief worden gebruikt.

Herna Verhagen, ceo PostNL, geeft aan dat ze blij zijn dat de verwachtingen voor het tweede kwartaal overtroffen zijn: ‘De maatregelen die we genomen hebben om de inflatiedruk te mitigeren zijn succesvol en de groei van pakketvolumes is hervat, eerder dan verwacht. Vooral de volumes van internationale klanten overstegen het niveau van vorig jaar. Onze cross-border activiteiten zetten de positieve trend door die sinds eind 2022 zichtbaar is. De aanpassingsmaatregelen, waaronder de optimalisatie van routes, personeel en het wagenpark, leiden tot een betere operationele leverage.’