Twinkle | Digital Commerce

Past je product door de brievenbus? Kies net als Testa Omega-3 voor een brievenbuspakje

2023-08-18
1000562
  • [branded content]
  • 4:11
Aangeboden door: PostNL

Duurzaamheid staat centraal in de bedrijfsvoering van supplementen-specialist Testa Omega-3. Als marktleider in visvrije omega 3 en voorvechter van gezonde oceanen kiest het bedrijf voor de duurzaamste manier van verzenden. En dat biedt nog veel meer voordelen.

“Weet je dat bijna de helft van de plastic soep veroorzaakt wordt door oude visnetten? En dat een kwart van alle gevangen vis wordt gebruikt voor de omega 3 in visolie? Wij maken diezelfde omega 3 volledig plantaardig; daar komt geen vis of oceaan bij kijken. Dat kan dus al zorgen voor ongeveer 12% minder plastic in de zee.” Martin de Vries, één van de twee oprichters van Testa Omega-3 is een man met een missie. Met hun omega 3 uit op land geteelde algen, willen ze mensen wereldwijd overtuigen geen visolie meer te kopen, maar plantaardige omega 3. Die consumenten vervolgens eenvoudig door de brievenbus thuis kunnen laten bezorgen.

“Wij werken al vanaf het begin met brievenbuspakjes”

“Al bij onze productontwikkeling hebben we gekeken naar de verzendwijze. Voor ons is duurzaamheid belangrijk, dus we wilden een zo efficiënt mogelijke distributie met een minimale CO2-uitstoot”, vertelt Martin. “Het brievenbuspakje bezorgt PostNL grotendeels lopend of op de fiets. Onze verpakkingen zijn daarop geënt.”

De voordelen van een brievenbuspakje

Naast de vaak duurzame bezorging per fiets of te voet, biedt het versturen van je producten in een brievenbuspakje nog veel meer voordelen. Het past gewoon door de brievenbus, dus je klanten hoeven er niet voor thuis te blijven. De eerste bezorgpoging is dan ook meteen raak. Je verstuurt minder lucht: te kleine artikelen in te grote doos. Zo heeft brievenbuspakje een gemiddelde uitstoot van 9 gram CO2. Dat is ruim 200 gram minder dan een verzending in een te grote doos.

Bewuste keuze

Voor Martin bestaat duurzaamheid voor een groot deel uit efficiëntie. Hoe minder omwegen, hoe minder vervuilend. “Hoe PostNL de logistiek en distributie aanpakt, efficiënt, met geautomatiseerd fulfilment en een duidelijk emissievrije ambitie, draagt ook bij aan ons verhaal. Ze denken echt na over de toekomst. Door bijvoorbeeld steeds meer elektrisch vervoer naar de lokale hubs in te zetten. Ze investeren en kijken vooruit.”

Zo maak je je klanten blij

Brievenbuspakjes die door PostNL worden bezorgd hebben altijd het duurzaam bezorgd logo op het verzendlabel. Zo weten je klanten ook dat je duurzaam bezig bent. En dat is echt wat waard. Want 61% van de consumenten bestelt vaker of meer als hun bestelling duurzaam bezorgd wordt. En 82% van de consumenten ontvangt online bestellingen, als ze daarvoor geschikt zijn, het liefst door de brievenbus.

Europese Commissie: minder lucht versturen

Ook de Europese Commissie is druk bezig om de stroom verpakkingsafval fors te verminderen. Daarom heeft de commissie een wetsvoorstel gedaan waarbij webwinkels worden verplicht om minimaal 40% minder lucht te verpakken. Het brievenbuspakje kan dan uitkomst bieden.

“Maak je verpakkingen geschikt voor online sales”

“Wat PostNL doet op hun vakgebied – verzenden met een minimale voetafdruk - daar moet je als ondernemer ook wat mee”, betoogt Martin. “Denk niet ‘het moet een mooie, luxe verpakking zijn zodat de klant het lekker uit kan pakken’. Hou daar toch mee op. Daarmee vernietigen we uiteindelijk alleen maar de boel. Maak je verpakkingen geschikt voor online sales. Zodat je zo min mogelijk lucht verstuurt. Als je een product ontwikkelt, breng dan iets op de markt waar we wat aan hebben en niet iets wat de planeet verder kapot maakt. Als ondernemer heb je de verantwoordelijkheid om iets te maken dat efficiënt is, gericht op functionaliteit, zo duurzaam als mogelijk. Maak principiële keuzes!”

Samenwerken in de keten

Voor de grondstoffen, de productie, de verpakking maar ook de handling en logistiek werkt Testa Omega-3 samen met verschillende partners, legt Martin uit. “Wij hebben zelf zo’n 12 mensen in dienst die al onze partners aansturen. Of het nu gaat om de adwords specialist, de webbouwer of om PostNL, onze logistieke partner.” Over de samenwerking met PostNL is Martin heel enthousiast: “In het begin fietste ik zelf nog met een stapel pakketjes naar de brievenbus, maar dat gaat al lang niet meer. Eigenlijk werken we al sinds het begin samen met PostNL. Voor Europa hebben we nu ook ons fulfilment bij hen neergelegd. We zijn zelf niet groot genoeg om het hele proces op te zetten. En het is lastig om daar goed personeel voor te vinden. Terwijl er bij PostNL allemaal gemotiveerde mensen werken die echt gespecialiseerd zijn in logistiek. Dan ga je dat toch niet zelf doen?”

Eén verhaal, één product

“We zagen dat bij vergelijkbare leveranciers met meerdere producten, vaak maar één product echt goed liep. Daarom hebben wij besloten ons alleen te richten op plantaardige omega 3”, vertelt Martin. “We doen één ding heel goed en verkopen dat wereldwijd via marktplaatsen als Bol.com en Amazon. En via onze eigen webshop. Daarnaast leveren we ook rechtstreeks aan retailers.”

Plantaardige Omega-3

Martin: “Omega 3 is een essentieel vetzuur dat je binnenkrijgt door het eten van vette vis. Het is goed voor je hersenen, ogen en hart. Een tekort kan leiden tot lichamelijke klachten. Maar eigenlijk is deze manier van consumptie een enorm inefficiënt proces, want de omega 3 zit in de algen die de vissen eten. Ik zeg het altijd zo: Als wortelen goed zijn voor je ogen, dan ga je toch geen konijn opeten?” Samen met Guido Evers startte Martin het bedrijf Testa Omega-3. Gebaseerd op wetenschap, gedreven door duurzaamheid.

Meer over brievenbuspakjes