Sebastiaan Smits begon zijn carrière in e-commerce tijdens zijn studie: hij bouwde zelf een webshop en verkocht er houten zonnebrillen. Daarna ging het als vanzelf verder via onder meer SEOshop (later Lightspeed), RoomEasy en Orderchamp. Vanwege een aanstaande verhuizing naar Utrecht zocht hij een baan dichter bij huis. Dat werd Whoppah, want hij heeft zijn hart verpand aan marketplaces.
Inspiratie
‘Mijn grote inspiratiebron is LinkedIn. Voor business informatie volg ik er mensen uit het hoger management van grote succesvolle marketplaces, bijvoorbeeld Amazon, DoorDash, Uber en Etsy. Zij delen allerlei interessante zaken, of schrijven boeken of papers die ik dan weer kan lezen. LinkedIn is ook mijn bron om bij te blijven op het gebied van people management: hoe zorg je ervoor dat iedereen op de juiste plek zit en de dingen doet waar-ie goed in is, hoe creëer je empowerment binnen een team, dat soort dingen.’
E-commerce
‘Het leuke aan e-commerce vind ik de snelheid. Je krijgt eigenlijk continu waardering, steeds als er iemand iets bij je koopt. Je kunt heel snel schakelen, iets bouwen of lanceren en direct starten. En bestellingen komen de hele dag door binnen, dus je krijgt constant die kick als iets werkt – of juist niet. Die supersnelle feedback vind ik heel verslavend.’
Ontwikkeling
‘Sinds een jaar of twintig heb je een aantal grote marketplaces die van alles aanbieden, nu pakken bepaalde bedrijven specifieke verticals uit die grote marketplaces en doen daar een extra servicelevel bij. Zo heeft Vinted zich met een heel eigen propositie gericht op fashion, Whoppah doet dat met meubels. En in Amerika heb je Thumbtack, voor klusjes.
Trots
‘Ik ben er trots op dat we Orderchamp binnen een paar jaar van 0 naar een miljoenenomzet hebben gebracht. En bij Whoppah doen we nu eigenlijk hetzelfde. Bovendien kunnen we hier iets meer impact maken; tweedehands is natuurlijk het nieuwe nieuw. Ik vind het gaaf om bij een bedrijf te werken waar je ook zelf een steentje bijdraagt aan een betere wereld. Dus als over een paar maanden ons nieuwe huis klaar is, gaan we zeker van Whoppah gebruikmaken om het leuk in te richten.’
Aanrader
‘Het boek The Cold Start Problem, van Andrew Chen. Deze auteur was head of growth bij Uber en beschrijft heel mooi hoe de dynamiek in een marketplace werkt. Het komt erop neer dat je heel geconcentreerd een netwerk verwezenlijkt. In ons geval bijvoorbeeld in de categorie banken, waarbij je genoeg aanbod creëert zodat kopers keuze hebben en verkopers zo snel mogelijk hun item verkopen. En er dan voor zorgt dat die mensen met elkaar in contact komen. Die dynamiek vind ik hartstikke interessant.’
Vrije tijd
‘Ik fiets veel. Ik heb een racefiets, want ja, ik hou van snelheid. Verder heb ik een seizoenskaart voor Ajax, dus ook in slechte tijden gaan we gewoon elke twee weken naar het stadion, haha! En ik ga graag met mijn vriendin en onze twee kleine kindjes naar het strand.’
Guilty pleasure
‘Ik doe heel graag mee met wielrenpooltjes. Dan vorm ik een team met wielrenners – voor de lol, niet voor geld – om vrienden te verslaan en eeuwig opschep-recht te vergaren. Daar kan ik me helemaal in verliezen en veel te veel tijd in stoppen!’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Sebastiaan Smits (Whoppah): ‘Tweedehands is het nieuwe nieuw’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.