Twinkle | Digital Commerce

‘Hocus pocus focus’

2020-11-26
1000562
  • [interview]
  • 2:53

Marc Scholten is trots op wat hij met een klein team in vier jaar tijd met Beerwulf heeft neergezet. Maar hij kijkt ook tevreden terug op hoe hij een jaar of zes geleden meewerkte aan de nieuwe boost van Brand. En hij voelt een blije trots door alle positieve reacties die hij kreeg toen hij onlangs meldde terug te gaan naar Heineken. ‘Ik ben mezelf gebleven.’

Naam: Marc Scholten
Functie: marketingmanager Heineken
Leeftijd: 44

Achtergrond

‘Toen ik na een aantal jaar bij Heineken dacht dat ik eens wat anders moest gaan doen, kwam de vraag of ik mee wilde werken aan de start-up Beerwulf. Deze webshop komt namelijk oorspronkelijk uit de koker van Heineken. Ik had kennis van digitale campagnes, maar niet van digital commerce. Die heb ik bij Beerwulf wel ontwikkeld! De nadruk kwam echter steeds meer te liggen op het buitenland. En stiekem vind ik Nederland heel leuk, met alle horeca en de festivals. Ik miste dat een beetje.’

Inspiratie

‘Ik consumeer vrij veel media: mijn telefoon biedt een hoop linkjes naar e-commerce sites en ik ben trouw lezer van nieuwsbrieven die me verder brengen. Maar de échte inspiratie komt van gesprekken met andere mensen. En dat varieert van een tennisleraar van vroeger tot zakelijke contacten tot een wildvreemde die ik in een kroeg tegenkom.’

Digital commerce

‘Het leukste aan e-commerce vind ik de snelheid op alle gebieden: zowel van afhandeling als in resultaat, je ziet dezelfde dag nog of iets werkt. Die sterke datagedrevenheid helpt ook bij het afkappen van discussies, je hebt immers de bewijzen paraat. Hoewel mijn achtergrond in psychologie en mijn buikgevoel daar soms tegenin druisen; data gaan namelijk over het verleden en ondersteunen niet altijd de toekomst.’

Ontwikkeling

‘Ik heb gemerkt dat mobile transacties echt enorm dominant geworden zijn ten opzichte van desktop. Dat is weliswaar niet nieuw, maar de gigantische groei – ook in het buitenland – is opmerkelijk. Daarnaast zie je dat door covid-19 een steeds grotere groep mensen online food & drinks koopt. Die trend was al geleidelijk in opkomst, maar heeft het afgelopen jaar ook een immense groei doorgemaakt. Zo zagen we bij Beerwulf dat traffic en conversie door het dak ging du moment dat de horeca dicht ging – met name in Engeland.’

Online shoppen

‘In tegenstelling tot wat je zou denken ben ik geen voorloper in gadgets. Ik doe m’n boodschappen online en koop kleding in webshops die bekenden aanbevelen. En verse producten koop ik liever offline. Verder ga ik eerdaags verhuizen en oriënteer ik me online op spullen die daarvoor nodig zijn.’

Vrije tijd

‘Als ik niet aan het werk ben, vullen mijn twee kinderen een deel van mijn tijd. Ze zijn om de week bij mij. Daarnaast loop ik hard, bij voorkeur op het strand – ik woon in Den Haag. Ik loop ook twee keer per jaar een halve marathon. En verder vind ik het natuurlijk hartstikke leuk om af te spreken met vrienden. In een café, met een biertje. Vroeger reisde ik ver, zo ben ik een paar maanden naar Nieuw-Zeeland geweest. Tegenwoordig zijn het echter vaak weekendtripjes naar een stad dichterbij. En Terschelling is mijn favoriete eiland.’

Motto

‘Een van mijn managers riep weleens: “Don’t cross the bridge till you come to it.” Daar denk ik vaak aan, en mijn oplossing is: hocus pocus focus. Want als je dat doet, gaat het allemaal sneller en komt het meestal niet eens tot dat waar je je zorgen over zou maken.’