Twinkle | Digital Commerce

‘Ik ben allergisch voor out-of-stock’

2022-05-05
1000562
  • [interview]
  • 2:41

Marleen Smit rolde geleidelijk in de e-commercewereld. Toen ze een jaar of tien geleden als salesmanager bij Colgate-Palmolive werkte, kwam ze daar door samenwerking met retailers ook in aanraking met digital commerce. ‘Ik vond het ongelooflijk interessant, en het was leuk om klanten daarbij te helpen. Die interesse heeft me niet meer losgelaten.’ Onlangs vertrok ze als global head e-retail bij Heineken om bij Google als retaildirecteur aan de slag te gaan.

Inspiratie

‘Ik heb een enorme honger naar kennis en vind het hartstikke leuk om te leren. Ik word er ook blij van om dingen beter achter te laten dan ik ze gevonden heb, om impact te maken. De combinatie daarvan maakt dat ik inspiratie haal uit een brede scope aan sites en platformen – veelal internationaal, omdat door de digitale acceleratie de wereld bereikbaar en benaderbaar is geworden. Ik heb veel gesprekken met mijn teams, ik volg nieuwsbrieven, podcasts, ik kijk YouTube-video’s over allerlei onderwerpen, er gebeurt zó veel in deze omgeving waardoor je je kunt laten inspireren.’

E-commerce ontwikkelingen

‘Change is the only constant. Dat maakt deze sector zo boeiend. Geen dag, geen week, geen maand is hetzelfde. Door de covidpandemie zag je een online versnelling die impact heeft op hoe we klanten bereiken en hoe we met teams omgaan. Ik vind het heel boeiend om te zien dat vrijwel alle ondernemingen inmiddels digitaal zijn. Online blijft en gaat nooit meer weg. Daarin wil je een goede partner zijn. En omdat zoveel retailers dus online aanwezig zijn, is er ook veel aanbod. Het is daarom een uitdaging voor hen om top-of-mind te zijn bij consumenten. Onze faciliterende rol daarin fascineert me enorm.’

Online shoppen

‘Vrijwel alles wat ik wil hebben schaf ik online aan. Daarbij ben ik erg gecharmeerd van shops die mij een goed gepersonaliseerd aanbod laten zien. Het is prettig als platformen mij als consument begrijpen, mij de informatie bieden die ik nodig heb en natuurlijk ook het product zelf hebben, zodat het een fijne klantreis is. Ik ben allergisch voor out-of-stock. Dan kom ik meestal niet terug.’

Vrije tijd

‘Ik houd erg van sporten, dat is ook een ideale bezigheid om mijn hoofd leeg te maken, om uit te loggen. Ik bootcamp twee keer per week en neem daarnaast af en toe een boks- of pilatesles. Verder ga ik graag naar concerten, theater en festivals en vind ik het heel gezellig om met vrienden te eten.'

'Op vakantie kies ik, net als in mijn werk, voor uitdaging en avontuur. Ik houd van trekking, raften, parachutespringen, nieuwe gebieden ontdekken, andere culturen leren kennen. Op mijn verlanglijstje staat Vancouver Island – ik ben idolaat van orka’s en wil ze daar graag spotten.’

Trots

‘Tijdens de pandemie waren veel winkeliers niet voorbereid op wat er gebeurde; ze hadden hun focus op offline. Ik ben trots op onze partnerships; dat wij in staat zijn geweest ze online te laten floreren.’

Motto

‘Mijn motto heb ik van Pippi Langkous: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan.” Dat geeft precies weer wie ik ben, waar ik voor sta. Ik zoek uitdagingen en ik wil impact maken.’