Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse consument ziet belang van duurzame bezorging

2023-06-22
1000562
  • [nieuws]
  • 0:59

Veel Nederlanders maken zich zorgen over het klimaat en nemen dit mee in hun online aankoopbeslissingen. Zo blijkt uit de jaarlijkse Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor. Consumenten zien het belang van duurzamere bezorging en willen ze daar actief aan meewerken.

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten de producten die ze online kopen zorgvuldig uitkiezen, zodat ze die niet retour hoeven te sturen (83%). Daarnaast blijven ze vaker thuis om een pakket aan te nemen omdat ze denken dat dat duurzamer is (70%) of laten ze het liever bezorgen bij een afhaalpunt en/of pakketautomaat, als dat duurzamer is dan aan huis bezorgen (63%). Een derde van de Nederlanders is bereid om extra te betalen (maximaal € 5,-) voor een bezorging met weinig of geen CO2-uitstoot.

Volgens een ander recent onderzoek over thuisbezorgen onder consumenten wereldwijd, is de hoeveelheid Nederlandse consumenten dat rekening houdt met het milieu juist flink afgenomen ten opzichte van een jaar daarvoor. Nederland begeeft zich zelfs onderaan in de lijst met landen waarin consumenten het meest geven om de milieu-impact van hun verzending.