XXL Nutrition bulkte de afgelopen jaren flink op, de groei is bijna niet bij te houden. Tijdens het event Exact Live vertellen Jordy Holthuijsen en Brent van Hoof over de digitalisering van hun processen. Dankzij deze vergaande digitalisering kunnen ze focussen op groei en de levering van kwalitatieve sportvoeding.
Het is bijna niet voor te stellen, maar supplementenmerk XXL Nutrition begon niet heel lang geleden in de garagebox van oprichter René van der Zel. Als fanatiek body builder verdiepte hij zich in de wereld van voedingssupplementen om de beste ingrediënten te vinden. Zijn eigen recepten deelde hij met bevriende sporters en ze werden al snel een hit. Vandaag de dag heeft het bedrijf 160 man personeel in dienst en levert het vanuit een magazijn van 10.000 vierkante meter gemiddeld drieduizend orders per dag.
Professioneel systeem
Hoe is het bedrijf daar gekomen? ‘In de beginjaren richtten we ons vooral op bodybuilding, vertelt Jordy Holthuijsen, Marketing Manager bij XXL Nutrition. ‘Vijf jaar geleden zijn we een andere weg ingeslagen en zijn we meer een allround merk geworden.’ Voor een bedrijf dat groei doormaakt is flexibiliteit van groot belang. Ze moeten direct kunnen opschalen op het moment dat daar behoefte aan is. Vandaar dat een paar jaar terug werd gekozen om te digitaliseren met Exact Online, een oplossing die kantoor, magazijn en de keten digitaliseert en alle processen samenbrengt in één systeem. En dat met bedrijven meegroeit. ‘Voor die tijd hielden we de voorraad niet echt bij’, blikt finance manager Brent van Hoof terug. ‘Je schopte in het magazijn tegen een doos aan, en deed dan een schatting hoeveel er nog in zat. Toen we een nieuw magazijn gingen bouwen besloten we om ook een professioneel WMS te nemen dat gekoppeld is aan Exact.’
Stresstest
Exact werkt bovendien samen met Sendcloud om ook de verzending van pakketten te optimaliseren. Met deze nieuwe IT-structuur kon de groei een vlucht nemen. Het bedrijf groeide in de jaren die volgden uit tot het meest populaire supplementenmerk in Nederland en België. Vorig jaar werd een groei gerealiseerd van bijna 70 procent. ‘Bij veel bedrijven is het normaal om vijf jaar vooruit te kijken’, grijnst Holthuijsen: ‘Wij zijn gestopt met het maken van meerjarenplannen.’ Finance Manager Brent van Hoof vult hem aan: ‘Afgelopen november hadden we onze doelstellingen voor dit jaar opgeschreven. Die moesten we in januari alweer bijstellen omdat we ze te makkelijk gingen halen.’
Wat betekent die groei voor het aantal orders en de capaciteit in het magazijn? Holthuijsen legt uit: ‘Op een normale dag worden er rond de drieduizend orders verwerkt. Maar er zijn ook dagen bij dat dit er zes- tot zevenduizend zijn, op actiedagen. Een flinke stresstest voor de medewerkers in het magazijn. Maar zelfs op deze dagen zien we dat we dit aan kunnen.’
Stukken efficiënter
XXL Nutrition maakt sinds kort gebruik van de nieuwste oplossing van Exact, Exact Online Handel Premium. ‘Om de groei van het aantal gebruikers en de grote hoeveelheid orders blijvend te ondersteunen, zochten we een oplossing die onze groei kan bijhouden’, vertelt Van Hoof. ‘We zijn blij met de komst van editie Premium. Daarmee verloopt alles nog soepeler. En nu kunnen we onze eigen velden aanmaken in de software, precies zoals we dat zelf willen.’ Dat is essentieel, omdat Exact meer leidend wordt in het ontstaan van de producten, vult Holthuijsen aan. ‘De content wordt nu automatisch vanuit het systeem aangevuld. Erg fijn, want voorheen moest dit vaak dubbel ingevoerd worden. Zo werken we nu stukken efficiënter.’
Daarbij profiteren Holthuijsen en Van Hoof van de uitgebreide Power BI dashboards binnen Exact Online Handel Premium. ‘We kunnen aangepaste dashboards creëren met informatie die voor ons relevant is. Omzet, marges en uitgaven zijn allemaal overzichtelijk en makkelijk terug te vinden. Zo hoeven we niet meer eindeloos te switchen tussen verschillende systemen om informatie in te zien.’
Kracht
De grootste winst ziet Holthuijsen aan de marketingkant. Magento, Exact en Analytics werken perfect samen om een gepersonaliseerde webshop te bieden. ‘Een voetballer hoeft bijvoorbeeld geen bodybuildingproducten te zien, dus die producten tonen we niet.’ Aan de andere kant benut XXL Nutrition de data om het aantal herhaalaankopen te vergroten. ‘De ene klant doet dertig dagen met een product waar de ander 45 dagen mee doet. In Exact kunnen we nu al na twee orders zien wanneer we een klant een mail moeten sturen: of die een bestelling opnieuw wil plaatsen, en we doen suggesties voor producten die daar vaak bij worden gekocht. Dat geeft ons gigantisch veel meer marketingkracht.’
De ambitie van XXL Nutrition is helder: groter en sterker worden. ‘In Nederland en België zijn we op dit moment al de grootste. Maar we willen ook in andere landen voet aan de grond krijgen, zoals Duitsland, Engeland en Zweden. Ons doel is om elk jaar met minimaal twintig procent te groeien.’ XXL Nutrition hoeft voorlopig niet bang te zijn om tegen beperkingen aan te lopen. ‘Het systeem dat we nu hebben is echt gericht op de toekomst. Misschien zijn sommige bedrijven zich er niet bewust van, maar als je een flink volume gaat of wil gaan draaien is het belangrijk om vooruit te kijken. Je wilt niet geremd worden door systemen.’
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Exact
Tekst: BBP Media | Beeld: Exact