Twinkle | Digital Commerce

Winst maken blijft moeilijk verhaal voor Cowboy

2023-04-18
1000562
  • [nieuws]
  • 0:56

Het Belgische fietsenmerk Cowboy zag het verlies vorig jaar flink oplopen. Onder de streep schrijft het bedrijf een verlies van ruim 32 miljoen euro, ruim een kwart meer dan een jaar eerder.

De omzet steeg wel ruim, van 15,2 miljoen in 2021 naar 40,9 miljoen euro een jaar later. Daar een winstgevend model omheen bouwen lukt het bedrijf nog niet. Sterker: Cowboy is momenteel op zoek naar extra groeigeld middels een crowdfundingactie. Volgens De Tijd heeft Cowboy dat geld nodig om te kunnen blijven voortbestaan. Doel is om 1 miljoen euro op te halen, daar is al een groot gedeelte van binnen.

Het is de vraag of Cowboy met de nieuwe investering lang uit de problemen weet te blijven. Onlangs haalde het bedrijf al 10 miljoen euro op, en in de voorgaande jaren waren er al investeringsrondes van respectievelijk 23 en 70 miljoen euro. Wel wist Cowboy vorig jaar dubbel zoveel fietsen te verkopen als het jaar ervoor. Naar eigen zeggen bezorgde het bedrijf vorig jaar 19.000 fietsen.