Online warenhuis wehkamp rekent vanaf 24 april retourkosten. Het gaat om 50 eurocent per geretourneerd artikel, laat het bedrijf weten op zijn site.
Enkele maanden geleden werd bekend dat wehkamp – na jarenlang retourneren gratis te houden – geld gaat rekenen voor het terugsturen van artikelen. Door de hoge retourpercentages in bepaalde categorieën lopen de retourkosten voor wehkamp aardig op, liet ceo Graham Harris eerder weten aan het AD.
Destijds liet Harris weten dat het een ‘kwestie van maanden was’ voordat dit werd ingevoerd. Een exacte datum kon hij er toen nog niet op plakken. Nu is dat dus wel bekend. Vanaf 24 april moeten klanten gaan betalen voor het terugsturen van pakketjes. Vooralsnog wordt gekozen voor 50 eurocent per teruggestuurd artikel. Aan het AD laat wehkamp weten dat het bedrag kan worden opgeschroefd als het aantal retouren bij het bedrijf niet afneemt.
Naast wehkamp worden op termijn ook retourkosten bij dochteronderneming Kleertjes.com gerekend. Die webshop werd in de zomer van 2021 overgenomen door wehkamp. Wanneer Kleertjes.com exact aan de beurt is, is nog niet bekend.
Lees ook: 'Is het tijdperk van gratis verzenden voorbij?' (Twinkle 2 2023)
Wat ik nergens lees... Is het nou 50 cent per artikel plus verzendkosten. Of is de retourverzending nog wel gewoon gratis?
Retourkosten zijn niet helemaal meer gratis. Van het bedrag dat je terug krijgt bij retourzending trekken zij 0,50 per artikel af. Bestel jij 3 broeken en je stuurt er 2 retour, dan krijg je het aankoopbedrag minus 2 x 0,50 minder teruggestort op je rekening.Goed begin.
Dit is natuurlijk niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Zal veel testen worden of dit effect gaat hebben. Ik vermoed dat veel consumenten geen probleem hebben met de 50 cent en dat het retourpercentage nog fors blijft. Gaat pas echt zijn effect hebben als klant het significant gaat voelen in de portemonnaie. En gaat de rest mee..
Dit is een interessante ontwikkeling - die door veel webshops gevolgd gaat worden.
Het inhouden van kosten staat namelijk haaks op de wet kopen op afstand. In principe is het zo dat je jouw betaalde bedrag volledig moet terugkrijgen als je alles terugstuurt. Ook bijvoorbeeld de kosten van een Klarna of Paypal. (terwijl de webshop die zelf niet terug krijgt)
Dit ter bescherming van de consument - maar het is goed als ook de webshop wat meer slagkracht krijgt om het retourpercentage omlaag te krijgen.
Dat is wel een interessante opmerking. Volgens de wet kopen op afstand moet de consument inderdaad het volledige bedrag terugkrijgen bij retournering. Er mag wel een waardevermindering in rekening gebracht worden op het artikel. Ik vraag mij dan af hoe ze dit verwoorden en of het houdt in 'case of court'. Ik ben zelf dan meer voorstander van het verstrekken van een retourlabel tegen bijv. 50 cent. Aan de andere kant, als klanten gratis willen retourneren is dat altijd mogelijk. Je gooit het als klant gewoon op garantie / defect.
Garantie/defect kan werken maar is het geen garantie/defect dan kunnen de gemaakte kosten (voor o.a. onderzoek) doorberekend worden aan de consument. Daarnaast staat het bedrijf in het recht wanneer ze een vervangend product sturen, wat in veel gevallen gaat gebeuren.mbt kopen op afstand: optie is dat je geen gratis retour aanbiedt en de klant voor ALLE retourkosten laat opdraaien (5,00 of meer meestal). Wat een webshop natuurlijk kan doen, is aanbieden om gebruik te maken van hun retouroptie die goedkoper is. Daar kies je dan zelf voor en dit zal logischerwijs verrekend worden met je aankoop (lijkt me het gunstigst voor alle partijen). Jurisprudentie zal je hier niet over gaan vinden denk ik.
Een webshop mag kosten in rekening brengen zolang dat is vermeld in de voorwaarden. Ook mag een webshop verzendkosten rekenen . Ook hier moet het in de voorwaarden staan.