Dit jaar viert anti-verspillingsapp Too Good To Go zijn vijfde verjaardag in Nederland. In die vijf jaar redde de onderneming net zo veel maaltijden als ons land inwoners heeft: ruim 18 miljoen. Het uiteindelijke doel? Een wereld zonder voedselverspilling.
Zo’n 600.000 maaltijden worden er elke maand gered via Too Good To Go (TGTG) in Nederland. De app, waarmee consumenten een zogenaamd verrassingspakket kunnen kopen vol voedsel dat tegen de THT-datum aan zit, heeft inmiddels volledige dekking in Nederland. De afgelopen maanden is de anti-voedselverspillingsapp in een versnelling hoger aan het opereren. De partnerschappen breidden zich verder uit, er werd een nieuw logo geïntroduceerd en TGTG startte met de thuisbezorging van voedselpakketten. We spraken met country director NL Geertje Zeegers.
De samenwerkingen breiden zich in een rap tempo uit, zo werden onlangs Febo en Poiesz aangesloten op de app. Hoe beslissen jullie welke partnerschappen jullie aangaan?
‘In feite kan elke locatie waar voedseloverschotten zijn zich aansluiten. Onze missie is heel duidelijk: we willen een wereld zonder voedselverspilling. Dat doen we door bedrijven die voedsel over hebben, te verbinden met mensen die goed eten willen tegen een goede prijs. Zo zorgen we ervoor dat het eten in de maag van de consument belandt en niet op de afvalberg terechtkomt. Ik krijg vaak de vraag of we bedrijven weigeren die ongezond eten verkopen. Maar we weigeren in principe niemand, behalve als een onderneming ons platform gebruikt als een soort alternatief voor Thuisbezorgd. Wanneer we vanuit gebruikers klachten krijgen over een bepaalde aanbieder, gaan we eerst onderzoeken waar deze klachten vandaan komen. Daar hebben we een toegewijd team op ingericht. Het is zeer belangrijk dat onze gebruikers en partners het gevoel hebben dat ze de beste ervaring krijgen en dat we een waardevolle tool zijn die de dagelijkse activiteiten van bedrijven optimaliseert.’
Wat is jullie verdienmodel?
‘Onze partners betalen per jaar een bijdrage om op ons platform aangesloten te zijn, daarnaast betalen ze een kleine afdracht voor elke geredde maaltijd. Met dat geld blijft Too Good To Go draaiende.’
Jullie verkopen sinds kort ook voedselpakketten die bij mensen thuis worden bezorgd. Waarom kozen jullie hiervoor?
‘We zijn al sinds onze oprichting op zoek naar een manier om voedselverspilling tegen te gaan bij producenten. Zij passen wat lastiger binnen ons reguliere concept, omdat consumenten minder makkelijk bij ze langs kunnen gaan om een pakket op te halen. Daarom bieden we nu de optie om deze pakketten thuis te laten bezorgen. We gingen dit project van start met Unilever, en breiden het nu ook uit naar producenten zoals Oatly en Tony Chocolonely. De producent neemt de bezorging op zich en de pakketten zijn ook wat duurder dan de reguliere verrassingspakketten. Dat heeft te maken met de bezorgkosten en met de grootte van het pakket. Het is slimmer om grote pakketten te versturen, omdat dit minder kost en minder belastend is voor de natuur dan meerdere kleine pakketten. Consumenten moeten wel wennen aan het feit dat er ook producten in zitten die nog een maand of iets langer houdbaar zijn. Maar de producent kan dit product niet meer verkopen aan bijvoorbeeld een supermarkt.’
Hoe kijken jullie aan tegen concurrerende modellen zoals Overblijvers van Albert Heijn? Zij zijn met enkele filialen ook al op jullie app aangesloten.
‘Onze missie is een wereld zonder voedselverspilling, elk initiatief dat onze missie ondersteunt, kan ik alleen maar toejuichen. Als het maar werkt. Wanneer Albert Heijn net zo veel maaltijden kan redden als dat zij met ons zouden doen, ben ik een happy camper. Zo niet, dan zijn ze altijd welkom bij ons. Er zijn ook enkele franchisenemers van Albert Heijn die zowel Overblijvers aanbieden als een samenwerking hebben met ons. Zij zetten dus alles op alles om verspilling tegen te gaan, hoe gaaf is dat?’
Jullie hebben sinds kort een nieuwe look, kun je daar meer over vertellen?
‘We hebben begin maart een herpositionering doorgevoerd met het idee dat kleine dingen een groot verschil maken. We willen met deze nieuwe look degenen die het eten redden in het zonnetje zetten. Met ons versimpelde logo willen we toegankelijkheid en bereikbaarheid uitstralen. Ook veranderen we onze communicatie, naar een meer “feestelijke” toon die ervoor moet zorgen dat mensen zich erkend en tevreden voelen als ze voedsel redden, want ze maken een waardevol verschil. Mooi bijkomend voordeel: doordat ons logo maar twee kleuren heeft in plaats van (de vorige) drie, is het duurzamer om te printen.’
Zouden jullie ooit overwegen om ook non-food producten aan te gaan bieden?
‘Zeg nooit nooit, maar ik zie dat niet snel gebeuren. We zijn heel bewust single minded en kiezen voor één doel: helemaal geen voedseloverschotten meer. We behouden deze focus zodat we sneller kunnen schalen, want we zijn nog lang niet waar we willen zijn. Momenteel lossen wij slechts een klein deel van de totale voedselverspilling in Nederland op, dus er is nog een lange weg te gaan. We willen ons doel uiteindelijk bereiken door ook buiten de paden van onze app te gaan. Zo zijn we bezig om de consument bewuster te maken met onze kijk-ruik-proefcampagne. Daarmee leren we consumenten om bewuster om te gaan met THT-data. Voordat je iets weggooit, eerst kijken, ruiken en proeven of het product nog te eten of te drinken is. Ten slotte maken we ons hard voor duidelijke wetgeving en strenger beleid over voedselverspilling in Nederland.’
Over Too Good To Go
To Good To Go werd in 2016 gelanceerd in Denemarken om voedselverspilling tegen te gaan. Vijf jaar geleden lanceerde de app ook in Nederland. Inmiddels zijn er negenduizend partners aangesloten op de app en hebben 3,9 miljoen Nederlanders ’m gedownload.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Too Good To Go: ‘We zijn heel bewust single minded’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.