ChatGPT is een revolutionaire nieuwe chatbot die gebruikmaakt van de kracht van GPT-3, het meest geavanceerde taalmodel ter wereld. Met behulp van deze technologie is ChatGPT in staat om op natuurlijke wijze te communiceren met gebruikers en hen te helpen met vragen en problemen. In dit artikel lees je drie voorbeelden hoe je ChatGPT als pragmatisch hulpmiddel kunt gebruiken voor je dagelijkse conversie-optimalisatiewerkzaamheden.
Tekst: Ton Wesseling
Hypotheses
Het is altijd fijn als je iemand van buitenaf om hulp kunt vragen bij het verbeteren van een bepaalde webpagina, campagne of e-mail. Je kunt beginnen door ChatGPT te vertellen wat de bevindingen uit usability-tests zijn, wat de webanalysedata vertellen over het gedrag en wat eerdere A/B-testen als positieve en negatieve resultaten hadden. Vervolgens vraag je om de beste tips om het rendement van het betreffende onderdeel te verbeteren. Als tips tegenvallen, kun je aangeven waarom ze niet goed zijn en vragen om alternatieven. In het geval dat een aanbeveling te generiek is, kun je vragen om verdieping en voorbeelden. Interessante voorbeelden kun je laten omschrijven tot hypotheses. De kwaliteit van de antwoorden neemt toe op basis van de input die je geeft.
Copywriting
ChatGPT komt ook van pas wanneer een verbeterhypothese aanleiding geeft om een tekst aan te passen of nieuw te creëren. Het taalmodel is heel goed in staat om met alternatieven te komen voor een bestaande tekst of om een aantal varianten te schrijven van een nieuwe tekst. Ook hier zijn je input en de vervolgdialoog belangrijk voor de kwaliteit van het resultaat. Vertel ChatGPT heel duidelijk wat de hypothese is en waarop deze gebaseerd is. Geef ook beperkingen aan voor de lengte van de tekst, van de opmaak en vertel wie de doelgroep is. Geef aan wat kenmerken zijn qua gedrag en voorkeuren. ChatGPT spreekt meerdere talen en is in staat om op basis van jouw feedback de teksten aan te scherpen.
Development
Ook programmeertalen behoren tot het arsenaal van ChatGPT. Veel A/B-testen worden nog client-side uitgevoerd, waarbij bijvoorbeeld de nieuwe variant van een tekst op de webpagina door de A/B-test-tool wordt vervangen met Javascript. De benodigde code kun je laten schrijven door ChatGPT. Je omschrijft wat je wilt bereiken en daarna kun je de code kopiëren en plakken. Je kunt ook aangeven dat je aan beide variaties een event wilt meegeven, aan bijvoorbeeld Google of Adobe Analytics, zodat je eenvoudig de testresultaten kunt zien in je Analytics-pakket. ChatGPT is ook in staat om code te schrijven in een gewenste programmeertaal om deze data uit te lezen uit een Analytics API en de resultaten intern te publiceren via bijvoorbeeld de Slack API of e-mail.
Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Ton Wesseling, Evidence-based Growth specialist, voor analyse- en optimalisatie platform Webanalisten.nl. Het originele artikel kun je hier terugvinden.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ChatGPT in je dagelijkse conversie-optimalisatiewerk
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.