Twinkle | Digital Commerce

Ahold Delhaize: minder handel op bol.com

2023-02-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:18

Bol.com zag in 2022 1,9 procent minder handel op zijn platform dan een jaar eerder. In totaal komt het handelsvolume op het platform in 2022 neer op 5,5 miljard euro.

Dat blijkt uit de laatste kwartaalcijfers die Ahold Delhaize over 2022 heeft gedeponeerd. Eerder werd al bekend dat de groei bij de nummer 1 van de Twinkle100 stagneert ten opzichte van 2021 en dat er banen verdwijnen. De daling bleef in het laatste kwartaal beperkt tot 0,6 procent, na een groei van 7,4 procent in dezelfde periode een jaar eerder. Ondanks hogere investeringen en kostenstijgingen was bol.com winstgevend, zo meldt het bedrijf in zijn verslag, en werd er 125 miljoen aan onderliggende ebitda behaald.

Meer verkooppartners, kleiner aandeel

Hoewel het aantal verkooppartners op bol.com in een jaar tijd toenam van 49.000 naar 51.000, nam hun omzetaandeel in het laatste kwartaal juist af, met 1,6 procent. Verkooppartners vertegenwoordigden in het laatste kwartaal 57 procent van de omzet op het platform.

Moederbedrijf Ahold Delhaize zag zijn totale online verkopen met 4,9 procent toenemen in 2022. Maar deze toename is te danken aan de sterke groei in online sales in de Verenigde Staten, een toename van 14,5 procent. In Europa daalden de online verkopen juist met 0,1 procent.

Ahold Delhaize zag de omzet van de gehele groep wel toenemen. In het vierde kwartaal werd 23,4 miljard euro omgezet, een stijging van 5,9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Voor heel 2022 was die stijging zelfs ruim 15 procent, tot 87 miljard euro.