Twinkle | Digital Commerce

Conversietip: verlaag de kosten per acquisitie

2023-01-19
1000562
  • 2:19

In november 2022 vond voor de negende keer het jaarlijkse Conversion Hotel-congres op Texel plaats. Door specialisten uit binnen- en buitenland werd er druk gedebatteerd over de uitdagingen van 2023. Bedrijven zullen in dat jaar echt moeten laten zien dat hun businesscase klopt, zodat men verder kan groeien in tijden van een krappere economie. De kosten per klant moeten omlaag en dat kan simpelweg door de conversie te verbeteren. Drie opties.

Tekst: Ton Wesseling

Antropologie en framing

De juiste boodschap converteert. Om te kunnen begrijpen hoe je doelgroep denkt, moet je onderdeel worden van die doelgroep. Het praten met klanten is een eerste belangrijke stap, het doorgronden van hun cultuur is wat je wilt bereiken. Antropologie geeft ons hier de handvatten voor. Gebruik doelgroep-cultuurkennis als basissteen voor je communicatie. Let wel goed op hoe je jouw boodschap neerzet: het gaat niet om wat je zegt, het gaat om wat mensen horen. Gebruik framing als oplossing om te zorgen dat je doelgroep jouw verhaal accepteert. Zeg niet wat je niet bent, dat wordt verkeerd ontvangen, zeg vooral wat je wel bent op een manier waarop dat wordt geaccepteerd.

Datakwaliteit en performance

De moderne analist is een data developer. De uitdaging om de juiste data tot je beschikking te hebben, wordt steeds groter. Zie de ingeslagen weg naar privacy als een kans voor een kwalitatief goede datastructuur en niet als probleem. Het ontsluiten van data voor de organisatie wordt een grotere technische uitdaging, maar als je dat goed op orde hebt, heb je een competitief voordeel. Jij neemt dan beslissingen op basis van betere data. De benodigde technische kennis is zonder meer belangrijk om binnen je organisatie te koesteren. Performance van apps en website is nog steeds ondermaats, terwijl een betere performance echt zorgt voor meer conversie. Ook dit zijn technische vraagstukken waarop je de concurrentie kunt verslaan.

Marketing automation

Niet elke bezoeker zit in dezelfde fase in de reis naar conversie. Jouw product is in zwart-wit geschetst de oplossing voor een probleem. Sommige bezoekers hebben hun probleem niet eens helder, anderen wel, maar niet iedereen daarvan weet wat de oplossing is, laat staan dat ze weten dat jouw product de oplossing is. De mensen die wel probleem-, oplossing- en productbewust zijn, hebben ook nog een laatste duwtje nodig om voor jou te kiezen. Zorg voor informatie die antwoorden geeft voor de bewustzijnsfase waarin je bezoeker zich bevindt. Creëer, segmenteer en automatiseer het leveren van deze informatie via e-mail, sociale kanalen, advertising en op je website en blijf de effecten meten en de informatie optimaliseren.

Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Ton Wesseling, evidence-based growth specialist, voor analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het originele artikel kun je hier terugvinden.