Twinkle | Digital Commerce

Marcel Landeweerd: 'Mijn favoriete land is Slovenië'

2023-01-31
1000562
  • [interview]
  • 2:52

Marcel Landeweerd vond het na twaalf jaar tijd om zijn geesteskind WebwinkelKeur te verlaten. Hij is geïnteresseerd in goed, sociaal ondernemerschap, waarmee je de wereld een klein beetje beter kunt maken. Het komende jaar gaat Landeweerd zich daarin verdiepen en daarna hoopt hij een nieuwe onderneming te kunnen starten.

Naam: Marcel Landeweerd
Functie: Oprichter WebwinkelKeur
Leeftijd: 35

Achtergrond

‘Als student begon ik een web-ontwikkelbedrijf voor kleine ondernemers. Wij bouwden voor hun gratis een webwinkel en deden de marketing, zij regelden klantenservice en verzending. Wij rekenden daarvoor een percentage van de omzet. Het was dus risicoloos. Ik ging zelf op een gegeven moment op zoek naar een keurmerk en reviewsysteem. De bestaande deden niet veel, of waren te duur, met software die te juridisch ingestoken was. Dat kan moderner, dacht ik.’

Inspiratie

‘Ik ben erg actief op LinkedIn, ik volg er mensen, bedrijven en organisaties. Ik vind inspiratie in wat ze daar publiceren. Van daaruit kom ik ook op interessante sites op het gebied van technologie en dergelijke.’

Branche

‘Het leuke aan e-commerce is dat het innovatief is. Er werken relatief jonge ondernemers die open staan voor verandering. En een opmerkelijke trend vind ik de hang naar duurzaamheid. Er is steeds meer oog voor duurzaamheid op het gebied van producten, verpakkingen en bezorging. Sommige partijen gebruiken duurzaamheid als marketingargument, andere bedrijven “leven” de duurzaamheidsgedachte. Een voorbeeld daarvan is Wakuli, een koffiemerk dat lokaal bij koffieboeren zijn koffiebonen inkoopt, dat ervoor zorgt dat de supply chain eerlijk is, dat zich verantwoordt voor de impact die het heeft. Zo zijn er steeds meer bedrijven die van binnenuit de business proberen te veranderen, sociale verantwoordelijkheid nemen en duurzaamheid belangrijker vinden dan alleen maar flink geld verdienen.’

Shoppen

‘Ik hou niet van winkelen, dus voor mij is ’t het makkelijkst om online dingen aan te schaffen. Mijn laatste aankoop was een trui, op Vinted. Maar eigenlijk probeer ik om juist niet zo veel te kopen. Ik stel mezelf drie vragen: heb ik het echt nodig? Kan het ook tweedehands? Gaat het lang mee? Zo koop ik heel bewust, het liefst lokaal en bij voorkeur tweedehands.’

Vrije tijd

‘Ik ben ondernemer, werk drie dagen per week en zorg mede voor mijn dochter van 1,5 jaar. Mijn vrije tijd vul ik graag met hardlopen, wandelen en lezen. Verder houd ik erg van de natuur, ik vind het leuk om op vakantie een B&B of huisje in een groen land te huren en van daaruit te gaan wandelen. Mijn favoriete land is Slovenië.’

Trots

‘Ik ben trots dat we met een relatief klein team ruim negenduizend leden hebben, en dat we hen geholpen hebben hun winkels naar een hoger niveau te tillen zodat ze toch nog een beetje competitief kunnen blijven tegenover de grote jongens als bol.com en Amazon.’

Visie

‘Onlangs las ik Het kan dus wél, van Rolf Heynen. Hij heeft een positieve kijk op alle wereldproblemen en beschrijft dat er wel oplossingen zijn, maar dat we die alleen nog niet gebruiken. Als ondernemers kunnen we daarbij helpen. Ik vind trouwens ook dat je vast moet houden aan je visie. Bepaal en vaar je eigen koers.’

Motto

‘Op mijn bureaublad staat: Do the things that make you happy. Dat past erg bij mij. Doe waar je blij of gelukkig van wordt, dat is ook makkelijker vol te houden dan een doel als “zoveel mogelijk geld verdienen”.’

Guilty pleasure

‘Daar moet ik even over nadenken. Maar ik ben dol op blooper-filmpjes, home-video’s en dergelijke, waar van alles mis gaat. Daar kan ik dubbel om liggen, haha.’