Online supermarkt Crisp sloot 2021 af met een verdubbeling van het verlies tot 15,2 miljoen euro. Volgens de super heeft dat te maken met de focus op groei en investeringen.
Dat vertelt medeoprichter en ceo Tom Peeters aan RetailTrends: ‘Het verlies is in absolute zin groter dan in 2020, maar dat is betrekkelijk in relatie tot de groei, de investeringen, het formaat van de business en het feit dat 2021 ons derde jaar in business was.’ Volgens Peeters zijn aanloopverliezen onderdeel van het bouwen van een groot bedrijf dat veel impact maakt. Precieze omzetcijfers worden niet naar buiten gebracht, maar volgens de ceo groeide het bedrijf in omzet, aantal bestellingen en aantal app-downloads met 2,5 keer.
In oktober van dit jaar haalde Crisp 75 miljoen euro op aan groeigeld in een nieuwe investeringsronde. Dat geld wordt gebruikt om op te schalen en uit te breiden in de breedte. Zo nam het bedrijf dezelfde maand de lokale leverancier Eetfabriek over, die gespecialiseerd is in de bereiding van verse maaltijden en maaltijdcomponenten. In juni ging Crisp bovendien de grens over en startte in België, wat ook bijdraagt aan de groei van de online super.
Vanzelfsprekend zijn die klanten trouw. Als je een 1 m. klanten hebt in NL, en je maakt 15 m. verlies, krijgen ze globaal allemaal een tientje cadeau.
Uit de jaarcijfers blijkt dat de brutomarge 7 miljoen is en de arbeidskosten al 11 miljoen zijn. Dat is dus een niet werkend business model. Elke order kost geld en dan aan de andere kant reclame kosten maken om nog meer verlieslatende orders te kunnen versturen.. wat klopt hier niet?!