Twinkle | Digital Commerce

“Meer tijd om te ondernemen”

2022-12-01
1000562
  • [branded content]
  • 2:50

Ontevreden over zijn toenmalige administratiepakket ging Jan Kok van Cartec Oost-Nederland 4 jaar geleden op zoek naar een alternatief. Het werd – ook met het oog op de ambitie meerdere softwareprogramma’s met elkaar te koppelen – SnelStart. “Ik heb nu voortdurend zicht op wat ik doe.”

Jan Kok is (rayon)dealer van Cartec, het merk van Nederlandse bodem dat al meer dan 35 jaar reinigings-, beschermings- en polijstproducten voor auto’s maakt. Op de vaderlandse markt werkt de producent bij de afzet samen met zeven exclusieve dealers. Binnen dat dealernetwerk bedient Jan vanuit zijn pand in Lochem inmiddels 22 jaar automotive-gerelateerde bedrijven in de provincies Gelderland en Overijssel en de aansluitende grensstreek in Duitsland.

Hij doet dat met de vele producten van Nederlandse makelij die Cartec als producent onderscheidend maken, zegt hij. “We voeren met ruim duizend verschillende artikelen een buitengewoon breed assortiment, tegen een goede prijs-kwaliteitverhouding. Cartec is binnen de branche een toonaangevend en trendsettend merk. We geven bijvoorbeeld trainingen aan gebruikers en leiden ze op ze tot specialisten. Hierin zijn we uniek. Ook hebben we op het gebied van carwash een specialist in huis voor advies en de juiste afstellingen van de chemie in de autowasstraten, van groot belang voor de continuïteit en een goed wasresultaat. De klant maximaal ontzorgen is ons credo.”

Volwassen

De markt waarin hij opereert, is de afgelopen 10 jaar steeds volwassener geworden, zegt Kok. “Vroeger hing het ‘reconditioneren’ er een beetje bij. Tegenwoordig is het een autonome business. De kwaliteit van de producten en het eindproduct is verbeterd en tegelijkertijd is de bereidheid toegenomen er meer voor te betalen. In de slipstream van alle ontwikkelingen is bijvoorbeeld het fenomeen detailing ontstaan, een specialisme waarbij exclusieve auto’s tot in detail van duurzame beschermingslagen worden voorzien.”

In deze groeimarkt liep hij 4 jaar geleden tegen de beperkingen aan van het administratiepakket dat hij gebruikte en dat binnen zijn bedrijfsvoering een centrale rol vervult. “Dat had met verschillende zaken te maken. Zo was ik bijvoorbeeld niet tevreden over het financiële inzicht dat het pakket verschafte. Ook de accountant had meerdere keren aangegeven hier moeite mee te hebben. De helpdesk liet eveneens te wensen over en er zaten bugs in het programma die niet werden opgelost.”

Cruciaal

Gedreven door de gedachte dat dit in deze tijd efficiënter, inzichtelijker en beter kan en moet kwam SnelStart in zicht, vervolgt hij. “Een geschikt pakket vinden was nog niet zo eenvoudig, ook omdat de administratie van onze handelsonderneming redelijk complex is. Ik kwam in die periode in contact met Maarten Schouten van Precentor Advies en zijn support was cruciaal. Zijn kennis van SnelStart en diverse logistieke- en handelssoftware maakte dat we zijn gekomen waar we nu zijn. SnelStart als het hart van onze administratie en in een cirkel daar omheen een reeks gekoppelde programma’s: Mollie voor de internetbetalingen, Simple-Simon voor de werkbonnen, Outstanding24 voor het debiteurenbeheer en E-mail Plus voor de koppeling met de Mollie-betaalfunctionaliteit. Er gebeurt veel buiten SnelStart om, maar het is allemaal gekoppeld en het functioneert. Dat geeft rust. Daardoor is er meer tijd om te ondernemen.”

Waardevol

Het systeem doet wat het moet doen en als er toch een keer wat is, dan pakt Kok de telefoon en zoekt afhankelijk van de vraag contact met SnelStart of Precentor Daarnaast heeft SnelStart een Kennisplein waar hij online voor veel zaken terecht kan. “Ik moest in het begin best wennen, maar ben zeker content. Geen bugs meer en een bereikbare helpdesk. Dat maakt het ondernemen prettiger.”

Dit artikel verschijnt op initiatief van SnelStart