Twinkle | Digital Commerce

Van Black Friday naar Green Friday

2022-11-09
1120630
  • [nieuws]
  • 1:06

Black Friday, dé dag (of week) om jouw klanten te verleiden met mooie aanbiedingen. Voor bijna de helft van de Nederlanders zijn de aanbiedingen en acties van Black Friday een goede reden om te gaan winkelen. Maar heb je weleens gedacht aan Green Friday?

Green Friday is in 2017 bedacht door een Franse milieuorganisatie. Het is inmiddels een groeiende beweging geworden waar verschillende bedrijven op inspelen. Vorig jaar wisten meerdere bedrijven consumenten te inspireren om voor de groene variant van Black Friday te kiezen.

Bring Back Friday bij IKEA

Zo draaide ook Ikea Black Friday om tot Green Friday. De meubelgigant kwam met het idee dat zij dit keer de meubels niet verkopen, maar dat de klant dit mocht gaan doen. Klanten konden tijdens ‘Bring Back Friday’ hun oude Ikea meubels terugbrengen en kregen een tegoedbon met een dubbele waarde. Het oude Ikea meubel kreeg een tweede leven en werd verkocht in de koopjeshoek.

Gratis kledingreparatie bij bever

Waarom iets nieuws kopen als je eigen product langer meegaat? Outdoormerk Bever kwam met het initiatief om oude producten te gaan repareren. In een deel van de Bever winkels kon je terecht voor een gratis kledingreparatie of voor gratis schoenonderhoud. Daarnaast deelde Bever deze dag meerdere tips over hoe je zelf je outdoor gear kan onderhouden.

Mooie voorbeelden van Black Friday initiatieven. Om zo consumenten te inspireren van Black naar Green Friday te gaan. Doe jij dit jaar ook mee?