Twinkle | Digital Commerce

Toename in kosten zorgt voor miljoenenverlies bij PostNL

2022-11-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:27

PostNL heeft de resultaten van het derde kwartaal gepresenteerd. Door het lage consumentenvertrouwen en de hoge inflatie moest het bedrijf meer kosten maken en dat is terug te zien in het resultaat: een nettoverlies van 4 miljoen euro

De omzet van de pakketbezorger daalt ook, weliswaar met 3 procent, naar 709 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat komt uit op min 20 miljoen euro. Netto blijft daar dus een verlies van 4 miljoen euro van over.

PostNL gaf eerder al aan dat het de verwachting voor het derde kwartaal bij moest stellen, en nu wordt duidelijk waarom: consumenten geven minder uit en bestellen minder online vanwege de onzekere economische situatie. Dat merken zowel webshops als vervoerder. Volgens ceo Herna Verhagen verwacht het bedrijf ook de komende kwartalen tegenwind. Daarom neemt het maatregelen om kosten te drukken, onder meer door investeringen aan te passen aan de volumes en overheadkosten strakker te beheren. Ook wil het bedrijf routes en de inzet van personeel en het wagenpark optimaliseren.

Tegelijkertijd worden momenteel toegewerkt naar de laatste, traditioneel drukke, maanden van het jaar. Ondanks het lage consumentenvertrouwen verwacht de pakketbezorger een vergelijkbare pakketvolume als voorgaande drukke jaren tijdens de kerstperiode: ‘Op piekdagen staan we klaar met twee keer zoveel pakketten te bezorgen dan op een gewone dag’, stelt Verhagen: ‘Het vierde kwartaal wordt het sterkste kwartaal van het jaar en levert de belangrijkste bijdrage aan ons totaalresultaat in 2022.’

Eerder gaf het bedrijf al aan dat vanwege de economische onzekerheid het niet realistisch is om te veronderstellen dat de eerdere verwachtingen wat betreft bedrijfsresultaat over 2022 behaald kunnen worden. Het is dan momenteel ook niet duidelijk welke resultaten het bedrijf over het boekjaar verwacht.