Twinkle | Digital Commerce

HelloTV herintroduceert zichzelf

2022-11-03
1000562
  • [interview]
  • 4:19

Anno 2022 zijn vrijwel alle tv’s plat, de tijd van grote beeldbuizen ligt inmiddels al lang en breed achter ons. Voor de omnichannel retailer PlatteTV werd het hoog tijd voor een nieuwe naam en begin juli was het zover: HelloTV zag het levenslicht.

De wortels van HelloTV zijn te vinden in de jaren tachtig. Destijds heette het bedrijf nog Audio Video Fotobouw en had het een breed aanbod, van de verkoop van video- en fotoapparatuur tot het maken van pasfoto’s. Begin jaren 2000 kwam er een omslagpunt, zo vertelt Erik-Jan Koense, director marketing en e-commerce: ‘We besloten dat we ons niet meer zo breed wilden profileren maar een bepaalde focus wilden. Op dat moment was er veel te doen rondom tv’s en werd de platte tv geïntroduceerd, als vervanging van de grote vierkante tv-bakken van die tijd.’ In dezelfde periode won ook internet aan populariteit en maakte e-commerce zijn intrede. ‘Destijds was het heel normaal om je url te laten beschrijven wat je deed. Zo kwamen we uit bij de url Plattetv.nl en dat bleek een schot in de roos. De eerste PlatteTV-winkel werd geopend in Nijmegen en later werd ook de oude Audio Video Fotobouw winkel onderdeel van PlatteTV. De jaren erna openden we steeds meer winkels.’

Autoriteit

Volgens Koense was het een logisch gevolg dat er de afgelopen jaren al werd nagedacht over een mogelijke naamsverandering: ‘Vorig jaar maart hebben we als doel gesteld dat we binnen drie jaar de autoriteit willen zijn op het gebied van tv’s, en vanuit daar hebben we gekeken of dat mogelijk was met de naam die we hadden.’ Al snel kwam het bedrijf tot de conclusie: ‘Alle tv’s zijn tegenwoordig plat’, lacht Koense. ‘Daarnaast hebben we onderzoek gedaan naar onze naamsbekendheid en die was erg laag. Het was dus het juiste moment om een naamsverandering door te voeren.’ Tijdens een brainstorm waarbij verschillende namen de revue passeerden bleek iedereen meteen enthousiast bij de naam HelloTV. ‘Het benadrukt de onderscheidende factor van ons bedrijf. Toen begon een spannende periode. Je bent namelijk afhankelijk van de beschikbare url’s en het duurt even voordat je een merk geregistreerd hebt. Zodra we bericht kregen dat HelloTV officieel onze nieuwe naam kon worden, was dat echt een opluchting.’

Driejarenplan

Onderdeel van het driejarenplan van HelloTV is de naamsbekendheid vergroten, meldt Koense: ‘We willen dat mensen over drie jaar meteen aan ons denken als ze een tv gaan kopen.’ Wat HelloTV onderscheidt van concurrenten, is volgens de e-commercedirector het persoonlijke advies, dat óók online wordt gegeven. ‘In onze winkels is het makkelijker om advies te geven, zeker bij een belevingsproduct als een tv. Die willen klanten toch graag zien of horen, online is dat lastiger. Onze chatservice komt daarom direct uit bij echte medewerkers, en niet bij een chatbot. Via deze chat kunnen klanten in gesprek gaan met één van onze specialisten. Die stellen verschillende vragen om te ontdekken waar de klant naar op zoek is en op welke plek de nieuwe tv komt te staan. Onze specialisten worden door ons zelf opgeleid, maar krijgen ook trainingen in samenwerking met de merken die we verkopen.’

Die focus op persoonlijk advies gaat een belangrijke rol spelen bij hoe het bedrijf zal groeien, aldus Koense: ‘Dat wordt uiteindelijk de bepalende groeifactor, kunnen we dat wat we nu doen schalen? Tot nu toe is dat gelukt van één naar twaalf winkels. Om dat bij bijvoorbeeld 24 winkels ook voor elkaar te krijgen moeten we investeren in online marketing en automatisering.’ Voor die automatisering worden chatbots niet uitgesloten, maar alleen als aanvulling op het persoonlijke contact. ‘Ik geloof heel erg in de menselijke factor, zeker online. Alleen chatbots volgen dat principe niet, dus daar zullen we nooit helemaal voor kiezen. Nu we groeien is er alleen een chatbot die de eerste filtering doet van de vraag die de klant heeft’, besluit Koense.

Koers houden

De helft van de omzet van HelloTV komt uit de twaalf winkels, en de komende tijd staan er zo’n zes tot acht nieuwe locaties op de planning. ‘We willen landelijke dekking en zijn nu actief op zoek naar ruimte in de markt voor HelloTV-winkels. Onze filialen zijn groot, minimaal 1.000 m² en de locatie moet goed bereikbaar zijn en parkeermogelijkheid bieden’, legt de e-commerce director uit. Onlangs opende het bedrijf het twaalfde filiaal in Duiven, dat werd vertraagd door de coronaperiode en schaarsheid van bouwmaterialen. ‘Daar moeten we de komende jaren rekening mee houden, de beschikbaarheid van bouwmaterialen is cruciaal voor de planning van een nieuwe winkel.’ Wat wordt de volgende locatie? ‘Als je een loodlijn trekt tussen onze filialen in Duiven en Groningen, is daar nog genoeg ruimte voor een nieuwe winkel’, doet Koense geheimzinnig. Verder wil HelloTV de komende jaren vooral koers blijven houden. ‘We gaan door op het pad dat we zijn ingeslagen en onze focus blijft op tv en alles daaromheen. Onze strategie is altijd gebaseerd op kiezen wat je niet gaat doen, de kansen zijn legio maar koers houden is cruciaal. Het enige zijspoor dat we misschien nog willen bewandelen is gaming, omdat verschillende aanbieders ook specifieke gaming-tv’s uitbrengen. Maar verder dan dat gaan we niet.’

Over HelloTV
In de jaren tachtig werd Fotobouw opgericht in Arnhem, later kreeg het bedrijf de naam Audio Video Fotobouw. Vanuit de koker van dat bedrijf ontstond de webshop en winkel PlatteTV.nl. In 2007 opende de tv-specialist zijn eerste eigen winkel in Nijmegen met alleen tv’s. Er werden meerdere winkels geopend en ook het oorspronkelijke Audio Video Fotobouw werd een winkel van PlatteTV. In 2022 veranderde het bedrijf zijn naam naar HelloTV en opende het een twaalfde winkel in Duiven.