74 procent van de Nederlanders – van 12 jaar of ouder – heeft in de periode april tot juli iets online gekocht. Dat is minder dan in dezelfde periode in 2021, toen ging het nog om 77 procent. Vooral producten worden minder vaak online gekocht.
Dat blijkt uit onderzoek van het CBS. Vooral digitale diensten blijken in trek te zijn dit jaar, zoals online kaartjes voor de bioscoop, een concert of een cultureel event. Dat kochten consumenten in 2021 nog in 8 procent van de gevallen, nu is dat 34 procent. Door de coronamaatregelen in 2021 waren die uitstapjes lange tijd niet mogelijk. Ook kochten meer mensen een abonnement voor internet of mobiele telefoon of muziek via een streamingsdienst of download dan een jaar eerder.
Grote verschillen zijn er ook in de online productverkoop. Meubels, boeken, kleding en maaltijden zijn procentueel gezien de grootste dalers ten opzichte van 2021. Hoewel kleding en maaltijden met een percentage van respectievelijk 54 en 43 procent wel aan de kop van online aankopen staan. In 2021 kocht bijvoorbeeld nog 59 procent van de Nederlanders kleding online.
In de meeste gevallen, 70 procent om precies te zijn, werden de producten gekocht bij webwinkels uit Nederland.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Nederlanders kopen vooral minder producten online
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.