Ayla van Olphen is vooral heel trots op de ontwikkeling van HomeDeco. In relatief korte tijd kon ze er haar werkervaring toepassen, de webshop werd goed ontvangen in zowel het zakenleven als bij consumenten, en hij is inmiddels succesvol verkocht. Ze stapte afgelopen zomer over naar Multifurn, waar ze begon als e-commercemanager.
Naam: Ayla van Olphen
Leeftijd: 32
Functie: e-commercemanager Multifurn
Achtergrond
‘Na mijn studententijd ging ik aan de slag bij de Rijksuniversiteit Groningen. Maar ik vond het geen dynamische omgeving en wilde liever bij een sneller bedrijf werken. Dus toen Westwing een Nederlandse tak had geopend, ging ik daar solliciteren. Ik ging van het ene naar het andere uiterste: van een reuzeninstelling naar een kleine start-up met nog geen twintig werknemers. Daar heb ik e-commerce in de praktijk leren kennen. Vervolgens heb ik samen met Thijs Goos HomeDeco omgebouwd van affiliate platform naar marktplaats. Na vijf jaar hebben we het verkocht aan V&D. Westwing en HomeDeco zijn beiden b2c-bedrijven, en nu bij Multifurn heb ik te maken met een b2b-markt. Dus er is voor mij veel kennis te vergaren!’
Inspiratie
‘Ik haal mijn inspiratie vooral uit bedrijven die gespecialiseerd zijn in een speciaal segment. Een voorbeeld is Bolia, een high-end interieurmerk. Het heeft een specifieke manier van presenteren, net als bijvoorbeeld fashionmerk Zara. Als je hun foto’s ziet, herken je daaraan direct het merk. De site is echt bedoeld om te inspireren, net als HomeDeco. Wat ik ook interessant vind, zijn de slimme trucjes die webshops gebruiken om online efficiënter tot verkoop te komen. Dat zie je bij onder andere Ikea, dat zijn offline ervaring online probeert door te zetten. Ten slotte ga ik voor mijn werk regelmatig beurzen af, waar de stands prachtig zijn ingericht.’
Digital commerce
‘Het leuke aan e-commerce vind ik hoe snel het gaat. En het feit dat de consument leidend is. En, misschien wel het allerleukst: de data. Online kun je alles zien en volgen. E-commerce is écht consumentgericht. En een interessante trend op dit moment is dat e-commerce weer aan het specialiseren is. Bepaalde segmenten zijn tijdens corona in de verdrukking geweest. Er was in die periode een soort “vervuiling” door bedrijven die ongehinderd door enige kennis van zaken online zijn gaan verkopen. Maar door hun gebrek aan expertise en kennis van de markt vallen zij nu ook weer af; en blijkt er nu juist weer behoefte aan specialisme.’
Laatste aankoop
‘Ik koop vrijwel alles online. Oldskool winkelen is echt niet aan mij besteed. Ik ben zwanger, ben dus op zoek naar babyspullen, maar ik ben één keer in een babywinkel geweest, één uur lang, om een kinderwagen te testen, die ik vervolgens online heb besteld. Ik word diep ongelukkig van fysieke winkels.’
Vrije tijd
‘Op dit moment ben ik vooral bezig met klusjes in huis. Verder heb ik een blonde langharige teckel, tevens kantoorhond, daar wandel ik graag mee. Normaliter ga ik twee maal per week kickboksen, nu zijn het trainingen geschikt voor zwangeren. En in het weekend zijn we vrijwel altijd op pad naar vrienden en familie die ver weg wonen. Op vakantie gaan betekent voor mij hiken, natuur, uitstapjes en wintersport. Het belangrijkste echter is eten: een land moet iets lekkers te eten bieden, dan ga ik van maaltijd naar maaltijd, haha.’
Guilty pleasure
‘Eh … Dat is dus eten!’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Een interessante trend is dat e-commerce weer aan het specialiseren is'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.