Twinkle | Digital Commerce

‘Hoge inflatie juist reden om te wachten tot Black Friday’

2022-10-26
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:26

Nog een maand (min een dag), dan is het weer tijd voor het jaarlijkse koopjesfestijn Black Friday. Waar het voorgaande jaren vooral ging over de enorme drukte waarmee webwinkeliers moesten dealen, zijn er dit jaar andere, economische, problemen. De hoge inflatie weerhoudt consumenten er echter niet van om aanbiedingen af te struinen op 25 november, zo blijkt uit onderzoek. Integendeel.

70 procent van de Nederlandse consumenten blijkt namelijk klaar te zitten voor de dealtjesdag. Sterker, voor meer dan 80 procent zijn de gestegen kosten van het levensonderhoud juist een reden om op deze dag aankopen te doen. Dat blijkt uit onderzoek van Zendesk. Voor de groep (11 procent) die niets met Black Friday te maken wil hebben, zijn de belangrijkste redenen juist de economische problemen. Plus het feit dat het bij sommige retailers het hele jaar door Black Friday lijkt. En het dus allemaal niet meer zo speciaal is.

Wat overigens ook opvalt is dat consumenten tijdens een dag als Black Friday een aspect van online winkelen dat ze doorgaans zo belangrijk vinden aan de kant lijken te schuiven. Het gaat dan om snelle levering. Een meerderheid (64 procent) van de consumenten heeft er begrip voor als een bestelling tijdens Black Friday vertraagd is. Wat ze wel belangrijk vinden is dat ze die dag geholpen worden bij vragen. Slechts 12 procent van de consumenten is bereid om slechte klantenservice te accepteren.

Het onderzoek van Zendesk werd eerder deze maand in meerdere Europese landen gehouden. Er deden 300 Nederlandse respondenten mee.