Twinkle | Digital Commerce

Clicks & bricks: combineren loont

2022-10-26
1000562
  • [branded content]
  • 3:32

Bedrijven die naast een webwinkel hun producten ook in een fysieke winkel verkopen hebben meer omzet. Dat heeft onderzoek van de Kamer van Koophandel bewezen. Maar in deze tijd van inflatie, hoge energieprijzen en krapte op de arbeidsmarkt open je niet snel een fysieke winkel erbij. Behalve als je dat bijna zonder risico kan doen.

De Bazaar is in 1980 begonnen als zondagsmarkt, en inmiddels een bruisende plek voor outlets, boetiekjes en markten. We hebben 1200 verkoopplekken op ons terrein. Die variëren van het spreekwoordelijke zeiltje op de grond tot een enorme winkel van meer dan 1.000m2. Je snapt dat we beter weten hoe flexibel huren in elkaar zit dan de gemiddelde verhuurder van winkelruimte in de winkelstraat.

Flexibel huren

Flexibel huren betekent dat je heel klein kunt beginnen en doorgroeit zodra het kan. Heel klein beginnen is bij De Bazaar echt klein. Je kunt het bij ons proberen voor een weekend, vier weekenden of een periode van zes maanden. Als je de huurperiode zo kort houdt weet dus wat je kunt verwachten aan kosten.

In de woorden van onze ondernemers: Ik heb het echt gedaan! Zo trots op mijn winkel -ik had nooit gedacht dat het echt ging lukken.

Je kunt klein beginnen en makkelijk doorgroeien. Van een kraam naar een winkel. Van een vestiging naar meerdere vestigingen op De Bazaar. Of van een winkel op De Bazaar naar een winkelnetwerk inclusief De Bazaar. Je zal zeker niet de eerste zijn die via De Bazaar de winkelcentra heeft veroverd! Zowel de Action als 123-Inkt zijn bij ons in een kraam begonnen.

Personeel is lastig te krijgen en soms ook moeilijk te houden. Daarom is het fijn als je op De Bazaar begint, want dan hoef je alleen in het weekend je winkel te bemensen. Alle voordelen van een fysieke winkel, zonder dat je meteen voor zes dagen per week van alles moet regelen.

Meer omzet met clicks en bricks

Je kunt je webwinkel zien als een toonzaal: de meeste mensen die er komen kijken alleen. En gaan dan weer weg. Maar wat zou er gebeuren als deze mensen je producten ook echt konden proberen? Ze zijn al lekker gemaakt door je webwinkel. Ze hoeven alleen nog maar te ervaren hoe goed je producten zijn! En wie weet, kopen ze er dan nog een impulsaankoop bij.

Juist door de combinatie van clicks en bricks kun je klanten een winkelbeleving geven die online concurrenten je niet na kunnen doen.

Drie manieren

Je hebt met de combinatie drie mogelijke businessmodellen, die allemaal voor extra omzet zorgen:

  1. Online kopen en ophalen in de winkel. De combinatie heeft voordelen voor jou èn je klant. Bij ophalen in de winkel kan een klant meteen proberen of het product aan haar verwachtingen voldoet, eventueel een alternatief kiezen of dingen erbij kopen. Jij kunt meteen advies geven en je verliest niet op het retourproces.
  2. Klikken en reserveren. Klanten hoeven pas te betalen bij het ophalen. Ze kunnen je product eerst proberen (net als bij punt 1). Daarmee neem je onzekerheid weg en vergroot je de kans op aankopen en een hogere klanttevredenheid.
  3. Van platform naar de winkel. Als je geen eigen webshop hebt, maar verkoopt via platforms zoals Bol.com, marktplaats of Amazon.nl dan profiteer je van hun marketingkracht. Maar in ruil daarvoor moet je commissie betalen over de aankopen. Als je nou wel die aantrekkelijkheid gebruikt om aan klanten te komen, maar je leidt ze daarna naar je fysieke winkel, dan hoef je geen afdrachten te doen over de meerverkopen in je fysieke winkel.

Persoonlijk contact

Juist in een online wereld is het fijn om persoonlijk in contact te komen met je klanten. Jij leert hen beter kennen en zij jou. Daardoor weet jij beter met welke producten je assortiment uitgebreid en vernieuwd moet worden. Je klanten worden je trouw en komen terug voor herhalingsaankopen. Online trouw is veel moeilijker te bereiken.

Geen dozen meer in je huis!

We horen van ondernemers op De Bazaar dat vooral hun partners het erg prettig vinden dat hun huis niet meer vol met dozen staat! De voorraden staan in de winkel op De Bazaar en niet meer in de keuken, op en rond de bank en de eettafel. Opgeruimd staat netjes! Maar even zonder dollen, stel je eens even voor dat je alleen maar wat voorraad hoeft uit te pakken om meer te verkopen? Want dat is wat je eigenlijk doet met een fysieke winkel.

Meer weten over De Bazaar