Twinkle | Digital Commerce

Kantonrechter: ‘bestelknop is geen betaalknop’

2022-08-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:15

Is het voor consumenten duidelijk genoeg dat als ze op een bestelknop drukken waarop ‘bestelling afronden’ staat, dat daar dan ook een betaalverplichting aan vastzit? Nee, oordeelt de kantonrechter, na een zaak die platform bol.com had aangespannen.

Het gaat om een klant die voor zo’n 200 euro aan producten had besteld, maar ze nooit geleverd kreeg. Volgens het AD liet bol.com de zaak voor de rechter komen, om de klant aan de betaalverplichting te laten voldoen. Maar die heeft de koopovereenkomst nietig verklaard. Reden: de bestelknop van het platform zou niet voldoende duidelijk hebben gemaakt dat er met de druk op de knop een betalingsverplichting werd aangegaan.

De kantonrechter baseert zich op antwoorden van het Europees Hof van Justitie in april. Die werden gegeven na vragen van een Duitse rechtbank. In Duitsland speelde een vergelijkbare zaak tusen een klant en Booking.com Volgens het hof in Luxemburg moet op de bestelknop ‘een goed leesbare en ondubbelzinnige vermelding van de betalingsveprlichting’ worden aangebracht.

En dus deugde de bestelknop van bol.com volgens de rechter niet, die is inmiddels aangepast naar ‘bestellen en betalen’. Bol.com zelf laat weten verrast te zijn door de antwoorden van het Europese Hof ‘in onze visie is het voldoende duidelijk dat een consument een betalingsverplichting aangaat op het moment dat er op “bestelling afronden” wordt geklikt, ook gezien dit bij vrijwel al onze 13 miljoen klanten goed gaat.’