Voor je het weet, ben je als e-commerce ondernemer veel meer tijd kwijt aan allerlei randzaken dan aan je core business. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Gelukkig kun je je to-do lijst heel praktisch en concreet inkorten. Bijvoorbeeld door de logistieke processen zo goed mogelijk op die van de webwinkel te laten aansluiten.
Ben jij e-commerceondernemer en op zoek naar meer gemak? Bekijk ons magazine.
Handige API’s en plug-ins
Wist jij al dat er voor webshops een aantal interessante API’s en plug-ins zijn? Deze online opties zijn speciaal ontwikkeld voor webwinkels die hun klanten meer service en mogelijkheden willen bieden, zónder dat het ze zelf meer tijd en energie kost. Zo kan een webshop eenvoudig bezorgopties toevoegen aan de check-out of automatisch adressen laten checken. Uit onderzoek blijkt dat online bestellers het ontzettend fijn vinden als ze zelf kunnen bepalen wanneer ze hun pakketje ontvangen. Met deze kant-en-klare oplossingen kun je daar heel snel en gemakkelijk voor zorgen. Van zondag- en avondbezorging tot aflevering in een pakketautomaat of bij een PostNL-punt. Het kan allemaal.
Het juiste bezorgadres
Met de API’s en plug-ins zorg je niet alleen voor meer service en gemak richting de klant, je hebt er ook zelf profijt van. Denk bijvoorbeeld aan de adrescheck. De adrescheck vult razendsnel automatisch alle adressen aan in je check-out. Hiermee voorkom je tikfouten in het bezorgadres en dus onnodige retouren. Naast plug-ins voor de bezorgopties en adrescheck hebben we ook nog handige plug-ins voor track & trace en het snel en eenvoudig aanmaken van verzendlabels.
Oplossingen die je logistiek een stuk makkelijker maken
Ook aan de logistieke kant kun je het jezelf een stuk makkelijker maken. Met fulfilment van PostNL kun je de complete logistiek voor je webwinkel laten verzorgen. Van voorraadbeheer tot het picken van de orders, van het inpakken en aanbrengen van de labels tot de verzending en eventuele retouren. Alles onder één dak met één contactpersoon voor pakketten binnen Nederland én naar het buitenland. Met de slimme fulfilmentoplossingen zorg je er zelfs voor dat je meerdere webwinkels en online platforms overzichtelijk vanuit één centraal punt bedient en bevoorraadt. Ben je naast een eigen webshop bijvoorbeeld ook actief op bol.com of Amazon? Dan kan PostNL je helpen met IT-koppelingen om je producten op jouw gekozen platformen te verkopen vanuit één voorraad. PostNL slaat die voorraad met producten dan veilig voor je op, maar je zit zelf nog aan de knoppen. Met het persoonlijke ordermanagementplatform heb je namelijk realtime inzicht in je voorraad, orderstatus en track & trace-data.
Van ophalen tot verpakken
Als ondernemer in de e-commerce kun je ook kiezen voor maatwerk-oplossingen waar het gaat om het ophalen van pakketten én het op maat verpakken. In verpakkingswebshop van PostNL vind je alles wat je nodig hebt om jouw producten in te pakken. Van dozen tot tape en andere benodigdheden. Zo bestel je er voordelig dozen van verschillende formaten. Op die manier bescherm je de inhoud van je pakket beter én verstuur je ook nog duurzamer.
Als je de pakketten vanuit je eigen locatie verzendt, kun je ze ook door PostNL laten ophalen. Als je regelmatig meer dan zes rolcontainers vervoert, is deze haalservice een handige oplossing. Je hoeft dan zelf geen vervoer meer te regelen naar een van onze locaties. PostNL zorgt er ook voor dat je genoeg rolcontainers en andere middelen hebt. Wanneer en hoe laat ze langskomen, bepaal je zelf.
Ben je benieuwd naar de ervaringen en verhalen van andere ondernemers in de e-commerce? Lees dan het e-zine Meer gemak.
Dit artikel verschijnt op initiatief van PostNL