Bezorgdiensten leverden in 2021 in totaal 654 miljoen pakketten, 25 procent meer dan in 2020. Het overgrote deel – 77 procent – werd bij consumenten afgeleverd.
Dat blijkt uit de jaarlijkse Post- en Pakketmonitor (PDF) van de ACM. De omzet in de b2c markt van pakketbezorging nam met bijna 40 procent toe naar 1,85 miljard euro. In totaal werden 57,5 pakketten weer geretourneerd, de retouren zijn goed voor 11,4 procent van het b2c volume.
Verreweg de meeste van de bij consumenten bezorgde pakketten worden aan de deur geleverd (93 procent). 3 procent wordt bij de buren bezorgd en 4 procent bij een servicepunt. Zoomen we verder in op dat laatste dan valt op dat het aantal servicepunten in Nederland vorig jaar toenam met 7,6 procent naar 11.506. Ook schetst de monitor een beeld van de verdeling van pakketkluizen in Nederland. Budbee heeft daarbij de grootste punt van de taart in handen. De Zweedse bezorgdienst beschikt over 514 pakketkluizen en dat is goed voor 55 procent van het totaal. PostNL (23 procent) een Instabox (18 procent) zijn de andere grote aanbieders in Nederland.
Opvallend: men maakt steeds meer gebruik van brievenbuspakjes. Sinds de coronapandemie is het aantal verstuurde brievenbuspakjes bijna verdubbeld. In 2021 nam het aantal met 37.7 procent toe naar 58,4 miljoen.
Post
De ACM laat ook weten dat de omzet in de markt voor brievenbuspost vorig jaar voor het eerst in jaren weer is gestegen. Die omzet daalde jaar op jaar, men verstuurt namelijk steeds minder post. Dat gebeurde vorig jaar ook, er werden zo’n twee miljard brieven gestuurd, een daling van 0,9 procent ten opzichte van 2020. Maar door hogere prijzen en een grote hoeveelheid corona gerelateerde post steeg de omzet met 2,2 procent naar 950 miljoen euro.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Kwart meer pakketten verstuurd in 2021
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.