Twinkle | Digital Commerce

Online aandeel Intergamma verdubbeld

2022-07-08
1000562
  • [nieuws]
  • 1:08

Het online aandeel van Intergamma, moederbedrijf van bouwketens Gamma en Karwei, is het afgelopen jaar toegenomen naar zo’n 20 procent van de totale omzet, een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor.

Dat schrijft MIX Online. In totaal kwam de online omzet in 2021 uit op 280 miljoen euro, inclusief click and collect. De totale omzet kwam uit op 1.419 miljoen euro. In 2019, voor de coronapandemie, was die omzet nog 1.407 miljoen euro. Intergamma vergelijkt bewust met 2019 omdat de resultaten van 2020 uitzonderlijk waren. In dat jaar kwam de omzet uit op 1.703 miljoen euro.

Hoewel de omzet vergeleken met 2020 aanzienlijk daalde, geldt dat niet voor het brutoresultaat (EBITDA), die nam toe naar 191 miljoen euro, vergeleken met 188 miljoen in 2020 en 136 miljoen in 2019. Volgens het bedrijf komt dat door een eenmalige herwaardering van de voorraden van 30 miljoen euro.

Ceo Harm-Jan Stoter: ‘Onze ervaring die we in 2020 met winkelen op afspraak, click and collect en online bestellingen hebben opgedaan, hebben we in het afgelopen jaar kunnen inzetten om een belangrijk deel van het omzetverlies in de winkels te kunnen compenseren. Ondanks de winkelsluitingen hebben we in 2021 een zeer sterke prestatie geleverd en zijn onze resultaten hoger dan in 2019, het jaar voor het uitbreken van de coronapandemie.’