Consumenten gaven in 2021 30,6 miljard euro online uit. Daarmee komen de uitgaven 16 procent hoger uit dan een jaar eerder.
Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek dat door GfK wordt uitgevoerd in opdracht van branchevereniging Thuiswinkel.org en Retail Insiders in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence. De procentuele groei in online uitgaven is aanzienlijk hoger dan de jaren ervoor. Zo was de groei in 2019 nog 3 procent en in 2020 6 procent. In 2020 groeide het aantal online aankopen wel harder, met 26 procent. Het afgelopen jaar kwam dit percentage 13 procent hoger uit, op een totaal van 373 miljoen aankopen.
Net als in 2020 was er in 2021 een groot verschil tussen de online verkoop van diensten en producten te zien. De dienstensector had in het begin van 2021 nog een enorme dip door de coronamaatregelen, in het eerste kwartaal daalde de online verkopen daar nog met 52 procent. Maar in het vierde kwartaal was er een stijging van 62 procent. De online dienstensector is echter nog niet hersteld, stelt algemeen directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org: ‘In absolute getallen zit de dienstensector nog wel onder het niveau van voor corona. Dit jaar waren de online bestedingen aan diensten 7,8 miljard versus 10,8 miljard euro in 2019. Maar de sector zit sinds het vierde kwartaal wel weer flink in de lift. Onze verwachting is dat deze groei in 2022 zal doorzetten en de online bestedingen van diensten voorbij het niveau van 2019 zal groeien.’
Aan de andere kant is er dus de groei in de online productensector, ook afgelopen jaar weet aangewakkerd door de coronabeperkingen. ‘Zoals de sluiting van niet-essentiële winkels in het eerste kwartaal en eind vierde kwartaal’, vervolgt Ten Ham. ‘Hierdoor hebben consumenten dit jaar opnieuw meer online aankopen gedaan.’ Volgens Ten Ham valt op dat het afgelopen jaar ook het totale bedrag dat per consument online werd uitgegeven is toegenomen, met 15 procent, naar 2180 euro. ‘Consumenten raken er dus aan gewend om steeds meer geld online uit te geven. We verwachten dat consumenten dit jaar online blijven kopen, maar de groei weer de vorm aanneemt van voor de coronapandemie.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online uitgaven passeren grens van 30 miljard in 2021
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.