Met de groei van e-commerce nemen ook de internationale online uitgaven toe. Vorig jaar deden Europese webshoppers al ruim een kwart van hun bestedingen bij aanbieders buiten de eigen landsgrenzen. De groei van cross-border e-commerce biedt kansen aan Nederlandse webwinkeliers, maar succesvolle internationale verkoop vergt onderzoek en een strategie. Een interactieve benchmarking tool van de ShoppingTomorrow-expertgroep ‘Crossborder E-commerce: no going back’, onder leiding van Salesupply en FedEx, wijst de weg.
Cross-border Maturity Scan
Veel Nederlandse bedrijven verkopen al online aan webshoppers in andere landen, maar afgezien van de omzetcijfers weten ze eigenlijk niet hoe goed ze het daar doen. Benchmarking kan ze laten zien hoe ze presteren in vergelijking met de concurrentie en waar optimalisatiekansen liggen. Op basis van veel gebruikte benchmarkingmethodieken heeft de expertgroep daarom de Cross-border Maturity Scan ontwikkeld. Met deze interactieve benchmarking tool kunnen webwinkeliers hun cross-border activiteiten langs de meetlat leggen.
De Cross-border Maturity Scan kent vijf verschillende onderdelen annex hoofdvragen:
- In hoeverre zijn je activiteiten gelokaliseerd en onderscheidend?
- Is je digitale strategie vertaald in KPI’s per land?
- Hoeveel inzicht heb je in de customer journey per land, en speel je hierop in?
- Hoe ziet je businessmodel er per land uit en waar investeer je in?
- Ben je voldoende bekend met de data compliance-richtlijnen?
P&L-tool
Ook heeft de groep een interactieve P&L-tool gemaakt, die opbrengsten en kosten naast elkaar zet en daarbij onderscheid maakt tussen directe verkoop en verkoop via marketplaces. Deze tool helpt bij het bepalen van de cross-border strategie en het aanbrengen van focus.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Hoe ziet cross-border excelleren eruit?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.