Twinkle | Digital Commerce

Kunnen we straks in elke webshop met cryptovaluta afrekenen?

2022-03-11
1000562
  • [branded content]
  • 2:18

Voor eigenaren van webshops komen er heel wat uitdagingen aan. Meer en meer worden cryptomunten vanzelfsprekender en het is de grote vraag of je mee moet gaan in die ontwikkeling. Experts menen dat je eigenlijk geen andere keus hebt, omdat je vroeg of laat klanten zult gaan verliezen wanneer je ze niet de mogelijkheid kunt bieden om met cryptomunten te betalen. Toch lijkt het er voorlopig niet op dat je bij een Nederlandse webshop je nieuwe broek met ethereum kunt betalen. Voorlopig, want uiteindelijk zullen de grotere bedrijven er waarschijnlijk wel op overstappen. Internationaal is het betalen met deze populaire cryptomunt al steeds vaker mogelijk.

De nieuwe generatie
Je kunt het een beetje vergelijken met de komst van de smartphone. Als je geboortejaar begint met een twee, kun je jezelf waarschijnlijk niet voorstellen hoe de maatschappij ooit zonder smartphones heeft kunnen functioneren. Voor onze ouders ligt dat heel anders. Inmiddels zijn we op weg naar een nieuwe generatie die cryptovaluta als vanzelfsprekendheid beschouwt. En dus wil men er ook mee kunnen betalen. Aankopen die je doet bij Amazon zijn al af te rekenen met Ethereum en ook de Italiaanse juwelier Bono Shop accepteert deze crypto. De lijst is nog veel langer, want inmiddels zijn er al tientallen bedrijven die het voorbeeld volgden. Heel anders is dat bij een nieuwkomer als Shiba Inu en daar zijn meerdere redenen voor. Op de eerste plaats is deze virtuele munt een outsider op basis van de achterliggende filosofie (eigenlijk was het vooral als grap bedoeld) maar vooral de (nu nog) geringe waarde speelt hier ook een rol.

Aanpassingen
Het integreren van cryptovaluta in webshops vergt uiteraard de nodige aanpassingen. In de Verenigde Staten zien we al dat kleinere banken besluiten om het verhandelen van cryptovaluta op te nemen in het dienstenpakket. Als die trend zich voortzet, kunnen ook de Nederlandse banken wellicht een belangrijke rol gaan spelen in dit betalingstraject voor webshops. Je kunt dan denken aan een soortgelijke constructie als we nu al kennen bij betalingen via iDeal. Je zou dit kunnen vergelijken met de huidige ontwikkelingen op de energiemarkt, waarbij grote spelers als Shell ook gaan investeren in zonnepanelen voor het opwekken van elektriciteit. De grootste uitdaging bij cryptovaluta zit vermoedelijk in het feit dat er veel verschillende cryptomunten bestaan, die niet allemaal even kansrijk zijn om door te breken als populair betaalmiddel.

Dit artikel verschijnt op initiatief van LiteBit | Foto door Thought Catalog via Pexels