Zeker de helft van de online uitgaven die Nederlanders over de grens in de Europese Unie doen vindt plaats in Duitse webwinkels. Daarmee zijn de webwinkels van onze oosterburen onder onze shoppers cross-border het populairst in de EU.
Dat meldt het CBS vanochtend op basis van onderzoek in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en Universiteit Leiden. De omzetcijfers zijn voorlopig; het bureau meldt een foutpercentage van 5 procent. De meegenomen bedrijven dienen een vestiging binnen de Europese Unie, en niet binnen Nederland te hebben.
Vier landen als basis
Groot-Brittannië volgt met 12 procent van de uitgaven op de tweede plek als populairste cross-border land voor Nederlandse shoppers, nog voor België en Italië (beide 8 procent). De vier landen samen representeren 80 procent van de internetuitgaven over de grens - maar binnen de EU - van shoppers in ons land.\
1 miljard euro
In totaal gaven Nederlanders vorig jaar 1 miljard euro uit in webshops buiten Nederland, maar binnen de Europese Unie. Dat is een groei van 25 procent ten opzichte van het bedrag in 2015. Vooral kleding en schoenen waren populaire categorieën.
Over de grens wereldwijd
Uit cijfers van Thuiswinkel.org, PostNL en GfK over de wereldwijde cross-border markt blijkt dat Nederlanders het liefst in Chinese webshops winkelen. De shoppers die over de grens kopen - ruim een kwart - geeft geld uit in China. Duitsland bezet de tweede plek met een aandeel van 15 procent.
Lees ook: Belgische e-commerce markt ‘nog niet gezonken’ (19 mei 2017)
Zelf meeliften op internationalisering?
Bezoek het Cross-Border e-commerce Event
De opening boven het artikel had ook kunnen luiden: 'ruim de helft van de cross-border uitgaven bij Zalando'. In de Twinkle 100 wordt Zalando immers geschat op een omzet van 510.000.000. Eigenlijk zou het 'Duitse aandeel' nog veel hoger moeten zijn, gezien de geschatte omzetten van o.a. Amazon (320.000.000, waarvan waarschijnlijk een substantieel deel bij Amazon.de) en Zooplus (54.000.000) in dezelfde Twinkle 100.
De conclusie dat 'de webwinkels van onze oosterburen het populairst zijn' moet dus eigenlijk zijn: de webshop van Zalando is het populairst.
Niet echt verrassend dat het CBS concludeert dat vooral kleding en schoenen goed scoren, maar ook diervoeding (Zooplus).
Op grond van de Twinkle 100 zou je kunnen zeggen dat 5 buitenlandse bedrijven (Zalando, Amazon, Zooplus, bonprix en ASOS) bijna de volledige cross-border omzet van Nederlandse consumenten wegkapen.