Twinkle | Digital Commerce

Blik naar voren: Thuiswinkel.org presenteert boek Shopping 2030

2022-02-01
1000562
  • [nieuws]
  • 1:47

Hoe ziet de toekomst van retail in Nederland eruit? Een aantal vakexperts boog zich over die vraag en bundelden de bevindingen in het boek Shopping 2030, uitgegeven door Thuiswinkel.org, dat vandaag verschijnt.

Meer dan twintig gezaghebbende ondernemers, wetenschappers en visionairs werkten mee aan het boek, dat is geschreven door Nik van Brink en Axel Groothuis van Magnus en Wim La Haye en Daniël Klomps van Bluebird Day. Die samen met de andere expert deel uitmaken van een scenarioteam van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow van Thuiswinkel.org.

Dan het boek, genaamd: ‘Shopping 2030: daadkracht gevraagd in een decennium vol verandering’. Daarin wordt stilgestaan bij de verschillende – digitale ontwikkelingen – waarmee retailers de komende jaren rekening mee moeten houden. Zo wordt de inzet van technologie belangrijker, deze zal er voor zorgen dat de fysieke en digitale winkelwereld versmelten, maar is ook nodig om aan de wensen van de klanten te kunnen voldoen; deze wordt steeds kritischer op wat hij koopt en van wie. ‘Hij is terughoudend om zijn data te delen, maar hij verwacht ondertussen wel een persoonlijke benadering.’ Ook wordt onder andere stilgestaan bij de ontwikkeling van decentrale marktplaatsen, waarin lokale retailers samen een ketting vormen. Naar verwachting kunnen deze tegenwicht gaan vormen aan de dominantie van ‘Big Tech’. Ook overheden spelen daarin een rol, omdat er nieuwe regelgeving voor de grote techspelers komt. Moraal van het verhaal: ‘Er is toekomst voor de retail in Nederland, maar daarvoor is daadkracht gevraagd.’

Het boek moet als inspiratiebron voor retailers in Nederland worden gezien, stelt algemeen directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org. ‘Richting 2030 zien we dat thema’s als de nieuwe arbeidsmarkt, duurzaamheid, digitale transformatie, trust en fraude de agenda bepalen. Artificial intelligence gaat een nog grotere rol spelen en voice-technologie zal meer en meer als vanzelfsprekend worden beschouwd. Retailers moeten inspelen op de snel veranderende marktomstandigheden om klanten tevreden te houden. Dit inspirerende boek helpt ons samen futureproof te worden.’

Tot het scenarioteam van behoren onder andere Kitty Koelemeijer, Wijnand Jongen, Jeanine Holscher en Daniel Ropers. Zij leverden inhoudelijk bijdragen aan het boek, onder meer door deel te nemen aan interviews en scenarioplanning-workshops.

Het boek is te verkrijgen via bol.com en bruna.