Twinkle | Digital Commerce

Inriver: ‘het monitoren van online productinformatie is cruciaal voor je verkoopsucces’

2022-08-19
1000562
  • [branded content]
  • 3:06

E-commerce groeit razendsnel en digital commerce is vandaag voor veel merken van cruciaal belang. Dat ziet inriver, dat bedrijven helpt bij het beheren, verrijken en onder controle krijgen van alle productgegevens voor retailers en marktplaatsen over de hele wereld. Inriver deelt zijn bevindingen uit een onderzoek op basis van 6000 shoppers waarbij het online consumentengedrag van werd bestudeerd.

Tot 70% van de consumenten verlaat hun winkelmandje vanwege slechte of onnauwkeurige informatie die door retailers wordt verstrekt. Dit is momenteel een enorme uitdaging voor de fabrikanten, stelt Joakim Gavelin, vicepresident Digital Shelf Solutions bij inriver.

De laatste jaren is e-commerce geëxplodeerd en worden de digitale schappen van online retailers overspoeld met producten. Als gevolg hiervan kunnen consumenten moeite hebben om te navigeren en de producten te vinden die ze zoeken. Als merk wordt het een uitdaging om zichtbaar te blijven en je te onderscheiden van je concurrentie.

'We weten bijvoorbeeld dat op Amazon vrijwel alle verkopen plaatsvinden op de eerste zoekpagina, terwijl daar slechts een klein deel van het volledige zoekresultaat wordt weergegeven', zegt Gavelin.

Hoe hoog je scoort in de zoekresultaten hangt af van verschillende factoren. Het is deels een kwestie van hoge kwaliteit content, maar ook zaken als voorraadstatus, gebroken links of onjuiste productteksten zijn van invloed op het resultaat. Voor fabrikanten is het een uitdaging om zicht te houden op alle productgegevens van - soms duizenden - retailers over de hele wereld.

Technologie die productgegevens altijd in de gaten houdt

Het aanbod van inriver bestrijkt de hele keten: van het verzamelen en verrijken van productgegevens naar alle kanalen via een PIM-systeem, tot het zorgvuldig controleren van de gegevens zodra ze gepubliceerd zijn. Veranderende algoritmen en onjuiste afbeeldingen en teksten saboteren de kwaliteit van de content en leiden tot gemiste verkoopkansen. En er zijn veel redenen waardoor gegevens onjuist worden of, nog erger, helemaal wegvallen.

'Wij hebben technologie ontwikkeld die sites controleert en ervoor zorgt dat producten zichtbaar zijn en dat productinhoud altijd synchroon loopt. Het feit dat content is gesyndiceerd en op dag één goed wordt weergegeven, is geen garantie dat het ook in de toekomst wordt getoond zoals het hoort. Om die reden moet je je productgegevens voortdurend blijven monitoren', aldus Gavelin.

Onjuiste productinhoud komt vaker voor dan je denkt

In feite gebeurt dit heel vaak. Meer dan één op de vijf producten heeft online een onjuiste productinhoud. Tegelijkertijd is een even groot percentage van de producten niet op voorraad. Dit soort cijfers zorgen voor ontevredenheid en frustratie bij consumenten en leidt er vaak toe dat zij een ander merk kiezen.

Het belangrijkste advies van Joakim Gavelin: neem het digitale schap minstens even serieus als dat in een fysieke winkel.

Het digitale schap wordt getoond aan miljoenen mensen over de hele wereld, waardoor zichtbaarheid, beschikbaarheid en accurate productinhoud cruciaal zijn voor succes.

Deze sites zijn in beweging, ze veranderen en zorgen elke dag voor nieuwe uitdagingen - het is dus belangrijk om daar in real time aanwezig te zijn, om tijdig te zien wat werkt en wat niet en te kunnen ingrijpen voordat de verkoop naar iemand anders gaat.

De volledige enquête van Inriver is hier te lezen.

Over inriver
Inriver helpt organisaties om inkomstengenererende productinformatie te leveren bij elk contactmoment. Met het digital-first PIM™ systeem van inriver kunnen organisaties aantrekkelijke productverhalen tot leven brengen voor sterk op maat gemaakte aankopen, bruikbare informatie krijgen over wat aankoopbeslissingen beïnvloedt en vervolgens snel aanpassingen doorvoeren om deze inzichten om te zetten in actie. Inriver helpt B2B- en B2C-organisaties om productinformatie om te zetten in strategische troeven en zo inkomsten te genereren voor meer dan 1.500 merken en meer dan 600 klanten over de hele wereld. Het hoofdkantoor is gevestigd in Malmö, Zweden en inriver heeft kantoren in Amsterdam, Chicago, Davao, Londen, Manilla, München en Stockholm. Ga voor meer informatie naar inriver.com.