Twinkle | Digital Commerce

Slimmer, sneller, en klantgerichter werken dankzij API's

2021-11-23
1000562
  • [branded content]
  • 2:48

Toen Remi Romme zestien jaar geleden begon bij computerspeciaalzaak Megekko maakte hij voor elke bestelling handmatig een labeltje aan. Dat kon eenvoudiger, besloot hij. Intussen heeft de senior webdeveloper vrijwel elk proces geautomatiseerd, een wapenfeit waar ook de klant de vruchten van plukt. En dat ziet Megekko weer terug in hun hogere conversie. Benieuwd hoe hij dat heeft aangepakt?

Automatisering maakt alles gemakkelijker

Remi vertelt: “We zijn ooit begonnen als computerwinkel in Breda. Toen we van start gingen met onze webshop, gebruikten we software waarmee we voor elke bestelling handmatig een labeltje moesten aanmaken. Intussen werden we steeds groter en groter. Toen zijn we met de API’s van PostNL aan de slag gegaan. Inmiddels verzenden we duizenden bestellingen op een dag. En dan merk je dat er niks gemakkelijker is dan wanneer je alles automatiseert.”

Slimme oplossingen op maat

Verliep de implementatie van de API’s dan ook zo vlot? Remi legt uit: “Wij gebruiken geen kant-en-klare platformen. We hebben onze webshop zelf geschreven en maken oplossingen op maat. We zijn een eigenwijs bedrijf, dat is onze kracht. Het is ook wel uitdagend, want dat betekent dat je niet zomaar een plug-in erbij pakt. Als je met API’s aan de slag gaat, moet je dus wel even goed door de documentatie heen lopen. Maar als je de handleiding goed volgt, kom je er wel uit. Ik vond ze gemakkelijk te implementeren. En het voordeel is dat we met API’s heel flexibel zijn. Een nieuwe wijziging staat binnen een week live.”

Meer keuze, meer conversie

Naast barcodes en verzendlabels gebruikt Megekko ook de API voor bezorgopties. “Dat was de volgende stap. Met die API kunnen onze klanten in de checkout aangeven waar ze hun pakketjes willen laten bezorgen. Op hun thuisadres, een alternatief adres of bij het dichtstbijzijnde PostNL-punt. Dat was een hele mooie verbetering voor de klantvriendelijkheid. Er is natuurlijk niets lastiger dan dat je pakket wordt bezorgd terwijl je aan het werk bent. Nu bieden we kosteloos meer bezorgopties aan. We zien aan de reviews en de hogere conversie dat onze klanten dat erg waarderen,” aldus Remi.

De volgende ochtend in huis

“Ook voor zakelijke klanten is meer keuze een uitkomst,” vertelt Remi. “Dankzij de API voor tijdvakbezorging hebben onze klanten de mogelijkheid om te kiezen voor ochtend- of avondlevering. Voor een extra bedrag kunnen ze om half elf ’s avonds iets bestellen wat de volgende ochtend al bij hun bedrijf klaarligt. Dat zorgt voor een heel mooie klantbeleving.”

De klant bepaalt de toekomst

Ook Megekko’s helpdesk werkt hard aan de beste klantervaring. “Met de bezorgstatus-API houden we in de gaten waar onze leveringen zijn. Zo kunnen we snel handelen wanneer een pakket vertraagd is. En als een klant contact opneemt met onze helpdesk, hebben onze medewerkers volledig inzicht in de huidige status van een zending. Zo kunnen we klantvragen sneller beantwoorden.” En toekomstige plannen? Daarvoor luistert hij vooral naar de feedback van zijn klanten, vertelt Remi. “We doen er alles aan om onze klanten een betere ervaring te bieden. En met onze dynamische oplossingen maken we daar echt een verschil.”

Ook in een paar stappen al je logistiek regelen? Met een ruime keuze aan API's koppel je de diensten van PostNL gemakkelijk met je eigen webwinkel. En draait jouw webwinkel op Magento, Shopify, WooCommerce, Lightspeed of CCV? Maak dan handig gebruik van de kant-en-klare plug-ins voor deze platformen. Ontdek alle mogelijkheden en sluit je aan!