Twinkle | Digital Commerce

E-Fulfilment: het gat tussen online en winkel wordt steeds kleiner

2021-11-11
1000562
  • [opinie]
  • 1:43

Amazon liet het derde kwartaal teleurstellende cijfers zien over fulfilment. De kosten stegen opnieuw, naar nu bijna 31% van de online omzet. Jaar na jaar stijgen die kosten met een procentpunt ondanks meer omzet. Schaalgrootte levert onder aan de streep geen lagere kosten op bij Amazon.

Dat doet Zalando beter. De fulfilment kosten zijn van jaar tot jaar lager; nu 26% van de online omzet. Hellofresh liet maar liefst meer dan 10 procent lagere fulfilment kosten zien. Ook de derde kwartaal cijfers van AholdDelhaize zijn positief. Is er een trendbreuk in de stijgende kosten van fulfilment? Wordt het gat de kosten van de winkel en online nu echt kleiner?

Greep op het fulfilment

Retailers in het VK hebben in 2020 grote productiviteitswinsten geboekt met de verschuiving naar onlineverkoop. De retailers zijn in staat zijn met steeds minder werknemers meer werk te verzetten. Volgens Britse onderzoekers kunnen de productiviteitsstijgingen in de Britse retailsector ook het resultaat zijn van veranderingen in de retailsector. Minder productieve retailers zijn er niet in geslaagd online te omarmen en zijn gedwongen hun activiteiten te staken.

Intussen wisten online koplopers wel operationele voordelen te realiseren en succesvol te groeien. Online platforms zetten jarenlange verliezen om naar winst door greep te krijgen op hun fulfilment. Niet alleen door in te zetten op automatisering en robotisering in magazijnen, artificial intelligence, data analyse en IoT of door de pakketbezorgers de duimschroeven aan te draaien, maar ook door de consument bij het bestelproces te betrekken, te verleiden meer te bestellen (hogere orderwaarde) en minder retour te sturen.

Duidelijke waardepropositie

Succesvolle platforms bieden een duidelijke waardepropositie aan hun klantsegmenten waarbij commerciele en logistieke processen integraal, met end-to-end ketenintegratie, samen met partners worden ingericht voor alle omnichannel distributiekanalen.

Na decennia van grote investeringen betalen die investeringen zich nu terug. Het kostengat tussen winkels en online wordt snel ingelopen door de koplopers in retail. Fulfilment wordt eindelijk volwassen. En dan komen er nog zoveel mooie dingen aan: e-commerce ready packaging, nieuwe bezorg- en retourconcepten, op maat verpakken, machine learning, bezorgrobots en veel meer.

[Foto: Picnic]