Twinkle | Digital Commerce

MediaMarkt-moeder verkoopt nu één derde online

2021-10-26
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

Ceconomy, het moederbedrijf van onder andere MediaMarkt, presenteert de voorlopige resultaten van het gebroken boekjaar 2020/2021. Daarin zijn de effecten van de pandemie goed terug te zien. Inmiddels is het online kanaal goed voor 32,5 procent van de totale omzet.

Die totale omzet nam het vorige jaar toe, ondanks dat Ceconomy in veel landen tijdens de lockdowns winkels moest sluiten, van 20,8 naar 21,3 miljard euro. Het online kanaal steeg met 64,9 procent naar 6,9 miljard euro en wordt dus een steeds belangrijker onderdeel van het concern. Een jaar geleden was het online aandeel nog 20,2 procent.

Het resultaat blijft ongeveer gelijk aan dat van vorig boekjaar. De aangepaste Ebitda komt waarschijnlijk uit tussen de 210 en 250 miljoen euro.

Wel waren er grote verschillen in de prestaties van verschillende markten. Zo deden Italië, Spanje en Turkije het goed. En compenseren zij markten die het minder deden – vooral door de langere lockdowns - zoals Duitsland en Nederland.

Ceconomy laat weten zich de komende tijd te willen richten op het versnellen van de omnichannel-strategie. Daarnaast stelt het geen grote problemen te verwachten met voorraden rondom de aankomende traditionele drukke periode. ‘We zien de onzekerheden in de toeleveringsketen die momenteel van invloed zijn op onze sector. Desalniettemin zijn we goed voorbereid om onze klanten op de best mogelijk manier van dienst te zijn’, aldus Dr. Karsten Wildberger, ceo van Ceconomy.