Twinkle | Digital Commerce

Hema zet in op omnichannel, investeert in digitale kanalen

2021-10-26
1000562
  • 1:47

Hema zet koers richting een omnichannel aanpak. Het bedrijf kondigt aan meer te willen investeren in de digitale kanalen en deze meer te willen verbinden met de winkels. De bestaande samenwerking met Jumbo wordt daarnaast uitgebreid.

De warenhuisketen presenteert vandaag, onder leiding van de enkele maanden geleden begonnen ceo Saskia Egas Reparaz, de nieuwe strategie. Daarbij noemt het drie kernpunten. De eerste is het investeren in een omnichannel-aanpak van de winkels en online kanalen. Wat de concrete omnichannel-vernieuwingen in de winkels zijn, is niet bekend. Wel laat het bedrijf weten meer te willen investeren in winkelbelevenis en -gemak.

Daarnaast worden de online kanalen versneld ontwikkeld. Daarover stelt Egas Reparaz in het FD: ‘Onze producten moeten van het scherm afspatten, met supergoede fotografie. We moeten garanderen dat vandaag bestelde producten morgen geleverd worden, waarvoor we de capaciteit van ons distributiecentrum hard aan het uitbreiden zijn.’

Het gaat hierbij niet alleen om de kanalen in Nederland. Naast kernlanden Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk zijn ook groeimarkten Duitsland en Oostenrijk onderdeel van de omnichannel-plannen.

Jumbo

Ook de samenwerking met Jumbo speelt een belangrijke rol in de nieuwe strategie. Beide retailers hebben al geruime tijd een samenwerking, waarbij Hema-artikelen in Jumbo-winkels en via het online kanaal worden aangeboden. Nu komt er dus ook meer ruimte voor het Jumbo-aanbod in Hema-winkels. Op korte termijn worden pilots gestart om ‘nieuwe foodconcepten uit te proberen’. Aan Nu.nl laat Egas Reparaz weten dat er op korte termijn ook Jumbo producten in het schap bij de Hema komen te liggen. ‘Dat zullen bijvoorbeeld maaltijden zijn en broodjes voor onderweg.’

Tot slot wil Hema zich meer gaan richten op het aanbieden van duurzamere producten, het bedrijf kan deze investeringen weer doen omdat er nu financieel meer mogelijk is. Sinds begin dit jaar is Hema eigendom van investeringsmaatschappijen Parcom en Mississippi Ventures, die laatste is het investeringsbedrijf van de familie Van Eerd, de eigenaar van Jumbo. Sindsdien kan het bedrijf weer vooruitkijken. Egas Reparaz: ‘Hema gaat weer doen waar het altijd al goed in was, op een manier die past bij de huidige tijdsgeest.’