Twinkle | Digital Commerce

Jumbo-eigenaren staan op het punt Hema te kopen

2020-10-21
1000562
  • [nieuws]
  • 1:31

Hema wordt naar alle waarschijnlijkheid overgenomen door de investeringsmaatschappijen Parcom en Mississipi Ventures. Die laatste is het investeringsvehikel van ondernemersfamilie Van Eerd, die ook eigenaar is van supermarktketen Jumbo.

De investeerders krijgen een periode van acht weken om de deal te voltooien. Met de overname is naar verwachting zo’n 440 miljoen euro gemoeid. ‘Een belangrijke stap’, noemt ceo Tjeerd Jegen van Hema de voorgenomen overname. ‘Beide partijen hebben Nederlandse wortels en hebben een sterke betrokkenheid getoond met de strategie, het management en de medewerkers van Hema en met ons unieke merk en erfgoed.’

Jegen laat verder weten ‘het volste vertrouwen’ te hebben in een goede afloop en weer vooruit te kunnen kijken. ‘Door fantastische producten aan onze klanten te leveren, merkwaarde op te bouwen en nieuwe marktkansen aan te grijpen.’

Goede match

Wat die nieuwe marktkansen zijn, is nog niet helemaal duidelijk. Maar bekend is wel dat de eigenaren van Hema en Jumbo vinden dat de formules goed bij elkaar passen. Eind vorig jaar lieten beide retailers weten met elkaar samen te gaan werken. Zo biedt Jumbo sinds kort een selectie non-food artikelen van Hema in zijn webshop aan en nam diezelfde supermarkt een aantal vestigingen van Hema over. Ook beschikken enkele tientallen Jumbo-filialen over een schap met daarin producten van Hema.

Afgelopen vrijdag bleek dat Parcom en Mississipi Ventures de enige overgebleven kandidaten waren voor een overname van het warenhuis. De Britse investeerder Alteri, die we nog kennen als eigenaar van Intertoys, viel toen af.

Online piekt bij Hema

Tegelijkertijd maakt diezelfde Hema vandaag de cijfers over het tweede kwartaal bekend. De netto omzet daalde met 4 procent tot 284,4 miljoen euro, dit komt voornamelijk omdat in mei een aantal winkels buiten Nederland en restaurants binnen Nederland de deuren moesten sluiten vanwege covid-19. De online omzet steeg juist met 68,2 procent.