De totale online consumentenbestedingen komen in de eerste helft van 2021 neer op 14,8 miljard euro. Tegelijkertijd worden steeds meer aankopen met de smartphone gedaan.
Dat blijkt uit de laatste Thuiswinkel Markt Monitor, het kwartaalonderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland dat door GfK in opdracht van branchevereniging Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence wordt uitgevoerd.
De online bestedingen blijven stijgen. In het tweede kwartaal namen de e-commercebestedingen met 11 procent toe tot 7,1 miljard euro. In totaal gaat het in het eerste halfjaar om een stijging van 19 procent. Dat komt neer op 182,2 miljoen online aankopen, een toename van 17 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Volgens het onderzoek is het aandeel online daarmee goed voor 13 procent van de totale retail aankopen.
Volgens directeur Marlene Ten Ham van Thuiswinkel.org laten de cijfers vooral goed zien wat de e-commerce sector aankan. ‘De enorme groei van het online kanaal is deels te danken aan de coronamaatregelen. Aan het einde van deze onderzoeksperiode gingen de winkels weer helemaal open dus het blijvend effect kunnen we in het derde kwartaal echt goed meten.’
Smartphone
De e-commerce sector is in ieder geval goed op weg om de totale jaarbestedingen te verbreken. Die kwamen in 2020 uit op 26,6 miljard euro. Met de drukke maanden nog in het vooruitzicht, is de verwachting dat de grens van de 30 miljard euro dit jaar wordt bereikt. Wat wel duidelijk is, is dat mobiel steeds belangrijker wordt bij het online aankopen doen. Van de online koper heeft 58 procent minstens één aankoop via de smartphone gedaan. Het is volgens de onderzoekers voor het eerst dat de meeste shoppers de smartphone als device gebruiken. Overigens blijkt de laptop in totaal nog steeds het meest gebruikte device. Ten Ham: ‘We roepen het al langer: de smartphone is hard op weg om de belangrijkste device te worden als het gaat om online shoppen. Voor online retailers is het dus van groot belang dat hun webshop mobile friendly is. Je ontkomt er niet meer aan.’
Diensten
In de Thuiswinkel Markt Monitor worden zowel bestedingen in online producten als diensten bijgehouden. Vooral die laatste tak groeide hard in het tweede kwartaal, voornamelijk omdat veel beperkende coronamaatregelen zijn opgeheven. Zo steeg van alle dienstensegmenten Pakketreizen het sterkst met maar liefst 99 procent. Ook Tickets voor Attracties & Evenementen en Losse Vliegtickets & Accommodaties stegen hard.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online bestedingen in eerste halfjaar richting 15 miljard euro
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.