Twinkle | Digital Commerce

Gorillas: 'We zullen de industrie voorgoed veranderen'

2021-09-22
1000562
  • [events]
  • 2:25

In rap tempo veroveren flitsbezorgers de online foodmarkt. Een jaar geleden had niemand nog gehoord van dit nieuwe fenomeen. Tijdens Shopping Today, dat 14 oktober plaatsvindt in DeFabrique in Utrecht, trapt flitsbezorger Gorillas af met een sprekerssessie van Sadic Cevik, general manager Benelux.

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?

‘Gorillas is misschien wel de meest besproken start-up van dit moment. In recordsnelheid hebben we de unicorn status behaald en zijn we in minder dan een jaar in Nederland van nul naar duizenden werknemers gegroeid. Als general manager van de Benelux geef ik door middel van mijn presentatie en een interactieve Q&A een kijkje in de keuken van Gorillas en vertel ik je meer over hoe we de industrie voorgoed zullen veranderen.’

Wat is de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van e-commerce volgens jou?

‘Het gemak waarmee mensen hun eigen website kunnen bouwen (zoals op Shopify of Wix) en/of via marktplaatsen (zoals bol.com & Amazon) producten kunnen verkopen. Het nadeel is wel dat hierdoor “commoditisering” gaat plaatsvinden met lage marges en lage prijzen. Voordeel voor consumenten is natuurlijk wel dat ze producten kunnen kopen tegen lagere prijzen. Grote bedrijven kunnen zich onderscheiden door af te stappen van het verkopen van massa producten door te focussen op curatie en personalisering.’

Welke ontwikkeling wordt naar jouw idee juist overschat?

‘De impact van crypto currency op e-commerce betalingen. De top-100 crypto munten hebben op dit moment (september 2021) een waarde van meer dan 2 triljoen dollar. Echter ondanks de hoge waardering en het feit dat crypto currency al meer dan een decennium bestaan, hebben ze nog altijd geen significant impact kunnen maken op betalingen in e-commerce. Dit komt voornamelijk doordat de transactiekosten nog te hoog zijn en de onderliggende waarde van cryptomunten nog heel volatiel is.’

Hoe is je eigen winkelgedrag het afgelopen jaar veranderd?

‘Ik ben waarschijnlijk niet de enige, maar door mijn werk en functie en de tijd die dat vraagt hou ik maar relatief weinig tijd over voor bijvoorbeeld sport en ontspanning. De laatste jaren heb ik dan ook steeds meer producten en diensten omarmt die me niet alleen meer gemak bieden maar ook een stukje tijd teruggeven. Denk aan Uber Eats, Airbnb of Coolblue maar ook Gorillas zijn hier goede voorbeelden van. De tijd die ik terugwin door niet meer naar de supermarkt te hoeven, besteed ik aan zaken als even een wandeling maken, een boek lezen of sporten. Dingen die ik echt leuk vind en waar ik graag tijd voor vrij maak.’

Wat vind je een voorbeeldbedrijf als het gaat om de customer journey?

‘Coolblue heeft zich constant weten te onderscheiden in een sector die een “commodity” is geworden (verkoop witgoed & elektronica). Ze hebben de focus gelegd op een uitzonderlijke customer service door klanten te ontzorgen van moment van bestellen tot levering en nazorg. Daarnaast hebben ze op een innovatieve manier de “offline” ervaring, zoals hulp bij je aankoop, weten te vertalen naar de online ervaring op hun website.’