Twinkle | Digital Commerce

De toekomst van Fashion en Beauty e-commerce? 5 belangrijke trends

2021-08-26
1000562
  • [branded content]
  • 4:42

Retail trends die ooit heel relevant leken, zijn met de komst van de COVID-19 pandemie toch niet meer zo van invloed. Consumenten hebben andere behoeften gekregen en online shopping heeft nóg meer terrein gewonnen. En dat is niet anders voor de fashion- en beauty sector. Het is daarom tijd om te focussen op nieuwe trends die beter aansluiten bij de huidige omstandigheden. Benieuwd hoe de fashion en beauty sector zich gaat ontwikkelen? In dit artikel lees je alles wat je moet weten, zodat je volledig voorbereid bent op deze nieuwe ontwikkelingen.

1. Omni-channel verkoop en de rol van offshore warehousing

Retailers met een omni-channel aanbod hebben het goed gedaan ten tijde van de onrust van de pandemie en deze mix van winkelopties lijkt in de toekomst steeds belangrijker te worden. De verstoring van COVID-19 heeft mensen van alle leeftijden en achtergronden gedwongen nieuwe verkoopkanalen te omarmen en dit zal grotendeels zo blijven, ook nu de winkels weer open zijn.

Vervelende problemen als geen voorraad, hoge leveringskosten en gecompliceerde retourzendingen die kunnen ontstaan wanneer je alleen een online of offline winkelmodel aanbiedt, zijn te verminderen wanneer je een goede combinatie maakt. Dus zowel online kopen als ophalen (of retourneren) in de winkel (BOPIS/ BORIS).

Dit neemt niet weg dat je altijd rekening moet houden met onverwachte gebeurtenissen. Zo hebben we met de COVID- pandemie gemerkt hoe erg toeleveringsketens verstoord kunnen raken. Er waren veel minder vluchten wat op zijn beurt het aanbod van luchtvracht drastisch heeft verminderd, waardoor de prijzen torenhoog stegen.

Om dergelijke extra kosten te beperken, kun je als retailer proberen de voorraad dichter bij de consument te houden via offshore warehousing. Mits je kan identificeren waar de voorraad moet zijn en wanneer, maakt offshore-voorraad de verzending sneller, goedkoper en duurzamer.

2. Technologie slim inzetten om retourpercentages te verlagen

Retourzendingen zijn ongelooflijk duur voor iedere retailer, maar tegelijk ook onvermijdelijk. Vooral binnen fashion e-commerce, waar snel al 30% van de artikelen wordt geretourneerd, soms zelfs oplopend tot 50%. Met de enorme concurrentie en klanten die gratis retourneren verwachten, ligt er veel nadruk op het verlagen van dit retourpercentage.

Investeren in slimme technologische tools om het rendement te beperken is daarom verstandig. Denk hierbij aan nauwkeurige kleurengidsen, avatars maar ook maatvoering technologie. Allemaal tools die eraan kunnen bijdragen dat klanten gelijk de eerste keer tevreden zijn met hun aankoop.

Door de aankoop- en retourgegevens te analyseren, kun je consumenten identificeren met een frequente retourgewoonte en vervolgens hun aanbod aanpassen om het aantal items dat ze terugsturen te minimaliseren.

3. Social media blijft van enorme invloed bij fashion

Het belang van social media zoals Facebook en Instagram blijft groeien. Door de platforms voor influencers en consumentenrecensies, kun je als fashion- en beautymerk social media simpelweg niet negeren. De grote bekende namen hebben ongelooflijk veel kracht wanneer ze zich voor jouw merk inzetten, maar gespecialiseerde micro-influencers helpen je om relevantere aanbevelingen te doen aan een meer nichepubliek.

Nog niet overtuigd van de rol van influencers? Fitnessmodemerk Gymshark heeft een miljardenbedrijf gebouwd via hun veel gevolgde 'atleten community'. Maar ook beauty influencer Huda Kattan heeft haar eigen cosmeticabedrijf gelanceerd - Huda Beauty - dat meer dan $250 miljoen aan jaarlijkse omzet opbrengt.

Social media platforms zijn kundig in het ontdekken van nieuwe inkomstenstromen en waar nog potentie zit binnen fashion en beauty. TikTok en Snapchat hebben met succes modepartnerschappen uitgerold en 'social selling' doet het enorm goed. Het is een kwestie van tijd voordat social media bedrijven op zichzelf dominante fashion- en beautymarkten worden.

4. Opkomende Aziatische markten bieden veel potentie

Het is alom bekend dat China de grootste e-commerce economie ter wereld is, met Japan op nummer 4, maar er zijn een aantal andere, opkomende Aziatische gebieden die ook jouw aandacht verdienen. De Filipijnen, Maleisië, Thailand, Vietnam en Indonesië behoren namelijk tot de snelst groeiende e-commercemarkten ter wereld om twee belangrijke redenen: de opkomende middenklasse en toenemende digitalisering.

Wanneer meer mensen een betere toegang tot internet hebben en meer geld te besteden hebben, bloeit ook daar de e-commerce op. Het is opvallend dat veel wenselijke westerse merken niet fysiek aanwezig zijn in deze gebieden. En zelfs als ze dat wel zijn, zijn hun producten daar niet altijd toegankelijk. E-commerce is de enige manier waarop consumenten deze gewilde goederen kunnen bemachtigen waardoor grensoverschrijdende aankopen zullen toenemen.

Natuurlijk zijn er uitdagingen voor grensoverschrijdend succes in deze gebieden; met name in logistiek en levering op de 'final mile'. Om op tijd te bezorgen en verloren pakketten te voorkomen, zal je als merk partnerschappen moeten aangaan met lokale bezorgingsexperts.

5. Cryptocurrencies – dé nieuwe manier om te betalen

Over Facebook gesproken; het bedrijf heeft plannen om in de nabije toekomst zijn eigen cryptocurrency, Diem, te lanceren. Ook heeft PayPal aangekondigd dat zijn gebruikers (in de VS) binnenkort cryptovaluta aan hun rekeningen kunnen koppelen en Tesla kondigde eerder ook al aan bitcoins te accepteren als betaalmiddel.

Deze opmerkelijke gebeurtenissen dienen om cryptocurrencies te normaliseren. Het lijkt erop dat cryptocurrencies een gewone betaalmethode wordt en dit heeft ook enorme gevolgen voor fashion en beauty e-commerce. Voor grensoverschrijdende aankopen doen deze wereldwijde valuta’s namelijk de gecompliceerde wisselkoersen teniet.

Cryptocurrencies zullen ook hele nieuwe markten openen. Er zijn bijvoorbeeld een groot aantal mensen in de wereld die geen bankrekeningen hebben. Door digitale aankopen echter met één klik voor iedereen mogelijk te maken, zullen valuta's zoals Bitcoin de deuren van e-tailers openen voor een groot aantal nieuwe kopers.

Meer inzichten in de toekomst van Fashion en Beauty e-commerce

Wil jij nog meer inzichten en analyses verkrijgen om je voor te bereiden op de toekomst van health en beauty e-commerce? Download dan dit handige e-book van Asendia – dé expert voor internationale e-commerce bezorgingen – voor alle e-commerce inzichten uit de fashion en beauty markt. Zodat ook jij jouw onderneming kunt laten groeien op wereldwijde markten.