Twinkle | Digital Commerce

Boodschappenbezorgdienst Everli verovert terrein in Europa

2021-09-14
1000562
  • [nieuws]
  • 1:31

Een nieuwe bezorgdienst die niet in 15 minuten levert en geen eigen producten of magazijn heeft: Everli is momenteel een vreemde eend in de nieuwe e-commercespelers bijt. Toch verovert het bedrijf snel terrein in Italië, Polen, Tsjechië en nu ook Frankrijk.

Everli laat consumenten in de app kiezen uit het assortiment bij winkels in hun buurt. In Frankrijk heeft de dienst overeenkomsten gesloten met winkelketens als Auchan, Carrefour, Casino Super U en Intermarché. In andere landen doen ook winkels als Lidl en Coop mee. Bij een bestelling gaat een "shopper" van Everli de boodschappen halen, gewoon in de winkel, en levert ze dezelfde dag aan huis op een vooraf gekozen tijdslot. De prijzen in de app zijn met een percentage verhoogd om de bezorging en service te financieren.

Geen eigen magazijnen

De bezorgdienst hoeft zich niet te meten met de vele nieuwe flitsbezorgers die in 10 tot 15 minuten bezorgen. De formule werkt met bestaande winkels in plaats van met eigen magazijnen en heeft daardoor relatief weinig kapitaal nodig om uit te breiden. Het bedrijf sloot 2020 af met een omzet van 110 miljoen euro en stond op plek 172 in de FT 1000, een lijst met Europa’s snelst groeiende bedrijven.

Everli is sinds 2014 actief in Italië en begon onder de naam Supermercato24. Daar is het actief in 60 regio’s. Eind 2020 breidde de service uit naar Polen en Tsjechië. Nadat het bedrijf in maart dit jaar 85 miljoen euro wist op te halen in een series-C investeringsronde, begaf het zich ook op de Franse markt. Na een test in Lyon kondigt men nu aan dat de service wordt uitgebreid naar negen nieuwe steden: Bordeaux, Grenobles, Lille (Rijsel), Montpellier, Nantes, Nice, Rennes, Straatsburg en Toulouse.

[Foto: Everli.com]