Twinkle | Digital Commerce

ACM legt Samsung boete op vanwege beïnvloeden online prijzen televisies

2021-09-29
1000562
  • 1:17

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Samsung een boete opgelegd van 39 miljoen euro vanwege het beïnvloeden van online verkoopprijzen van televisies bij verschillende retailers.

Het gaat om een periode van zes jaar, van 2013 tot en met 2018. Volgens de ACM heeft Samsung in die periode ongeoorloofde invloed uitgeoefend op de verkoopprijzen. ‘Onder het mom van “prijsadviezen” zorgde Samsung ervoor dat de detailhandelaren hun prijzen verhoogden naar de door Samsung gewenste marktprijs’, aldus bestuursvoorzitter Martijn Snoep van de ACM.

Volgens de ACM monitorde Samsung op een geautomatiseerde manier de online verkoopprijzen van detailhandelaren. Zodra de prijzen lager waren dan de door Samsung gewenste marktprijs, werden de detailhandelaren aangespoord de prijzen te verhogen. Samsung zou daarbij ook laten weten andere detailhandelaren aan te sporen om prijzen aan te passen. ‘Doordat Samsung de detailhandelaren over en weer informeerde, wisten ze dat zij zichzelf niet uit de markt zouden prijzen als zij de prijs van Samsung zouden volgen. Hiermee greep Samsung op ongeoorloofde wijze direct in op de concurrentie tussen de detailhandelaren’, aldus de ACM.

Monitoring van verkoopprijzen door leveranciers is toegestaan. Een leverancier mag ook vrijblijvende prijsadviezen geven aan detailhandelaren. Maar leveranciers die de prijzen sturen door te informeren over de prijsvoornemens van concurrerende winkels gaan volgens de ACM te ver.

Het ging in totaal om zeven detailhandelaren.

Aan de NOS laat Samsung weten teleurgesteld te zijn in het besluit en in beroep te gaan. 'Wij vinden dat Samsung de mededingingsregels in de Nederlandse televisiemarkt niet heeft geschonden.'