Twinkle | Digital Commerce

HelloFresh verwacht minder winst door hogere investeringen

2021-08-10
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

Maaltijdboxverkoper HelloFresh presenteert de resultaten over het tweede kwartaal. Hoewel het bedrijf louter groeicijfers laat zien, moet het de verwachte brutowinstmarge over dit jaar naar beneden bijstellen.

Door de omzetgroei (+ 66,5 procent) in het tweede kwartaal – goed voor een groepsomzet van 1,56 miljard euro – en de eerdere groei in het eerste kwartaal van 116 procent, moet HelloFresh de productiecapaciteit versnellen en meer investeren in de technologie- en data-afdelingen. Als gevolg daarvan verwacht het bedrijf over boekjaar 2021 een brutowinstmarge tussen de 8,25 en 10,25 procent. Voorheen was dit tussen de 10 en 12 procent. Het brutoresultaat in het tweede kwartaal komt neer op 157,8 miljoen euro, een stijging van 2,7 procent vergeleken met vorig jaar.

Aan de andere kant neemt de verwachte omzetstijging voor dit jaar wel toe. Zo ging HelloFresh eerder uit van een groei tussen de 35 en 45 procent. Dit is nu naar boven bijgesteld tot een groeipercentage tussen de 45 en 55 procent. Ceo Dominik Richter spreekt van een geslaagd kwartaal voor het bedrijf. ‘We hebben in beide segmenten (het Amerikaanse en internationale segment) een belangrijke groei geboekt. Dit ondanks de vergelijking met vorig jaar, aangezien het tweede kwartaal van 2020 waarschijnlijk de piek van de lockdownperiode was.’

Wat betreft de uitbreidingen bij HelloFresh. Het bedrijf opende in het tweede kwartaal twee distributiecentra in Texas en Canada. Binnen nu en anderhalf jaar komen daar nog eens drie dc’s bij in de VS, Australië en Duitsland.