Twinkle | Digital Commerce

‘Extreme groei online food zet ook in 2021 door’

2021-08-03
1000562
  • [nieuws]
  • 1:04

De fooddelivery-markt stijgt naar verwachting dit jaar met 27,9 procent, vergeleken met 2020. Vooral bezorging door supermarkten blijft hard groeien.

Dat blijkt uit het Dossier Delivery van FoodService Instituut Nederland (FSIN). Daarin wordt de stand van zaken in online boodschappen- en maaltijdbezorging onderzocht. Bezorging door supermarkten en andere retailers zijn verantwoordelijk voor de grootste groei dit jaar. Die markt groeit naar verwachting zo’n 36 procent. Bezorging door restaurants en maaltijdbezorgers groeit dit jaar zo’n 19 procent.

Oorzaken voor die hoge verwachting zijn de aanhoudende coronamaatregelen in de eerste helft van dit jaar en omdat het consumentengedrag definitief is veranderd. Zo steeg de totale markt van fooddelivery vorig jaar met 53,1 procent naar een omzet van 5,9 miljard. Het marktaandeel bezorging kwam daarmee op 10,5 procent van de totale foodmarkt.

Wat opvalt is dat in 2020 de markt van boodschappenbezorging die van maaltijdbezorging is voorbijgestreefd. Voorheen was de markt van maaltijdbezorging, maar dat is inmiddels niet meer zo. Sterker, in een voorzichtige voorspelling voor 2025 verwacht het FSIN dat de markt van boodschappenbezorging een grote voorsprong opbouwt ten opzicht van de markt van maaltijdbezorging.

Volgens het rapport komt bijna driekwart van de omzet van boodschappenbezorging in 2020 van supermarkten. Ook het segment maaltijdboxbezorging deed het goed.